Hopp til innhold

Gutt (18) i gikk rundt i 110 km/t i 50-sone

Med fire kamerater ombord manøvrerte 18-åringen bilen så vidt unna en bil som kom i mot, før det bar i piruett på veien, og endte utenfor motsatt kjøreretning via en lyktestolpe.

Illustrasjonsbilde: Politibil under utrykning
Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Sportolkning legger Sarpsborg tingrett nå til grunn at farten beviselig må ha vært minst 110 kilometer i timen, i 50-sonen.

Førerkort i en uke

Mirakuløst nok ble ingen skadet under den hasardiøse ferden i Sarpsborg. 18-åringen, som hadde hatt førerkort i en uke, svarte ja på at han var skyld i kjøringen, men tok forbehold for at farten kunne ha vært så høy. Likevel dømmer tingretten han nå til fengsel i 21 dager. Førerkortet mister han i to år.

Retten bemerker at det har gått over et år siden villmannskjøringen fant sted i Stasjonsveien i Sarpsborg i august i fjor, før saken var klar for retten.

Hørte et smell

Et vitne som bor i en leilighet ved Stasjonsveien, forklarte at hun oppfattet at det kom en bil på veien i svært høy hastighet, og at hun hørte et smell. Hun dro bort for å bistå.

Gutten forklarte i retten at han hadde hatt høy fart da han, med fire andre med i bilen, kom inn i en høyrekurve. Det kom en bil i motsatt kjøreretning, og for å unngå den andre bilen hadde han vridd litt fort på rattet, slik at bilen fikk en skrens. Den snurret rundt og traff en lyktestolpe. Bilen ble stående inne på en parkeringsplass ved motsatt kjøreretning.

I sin forklaring la 18-åringen vekt på at selv om farten utvilsomt var høy, og kjøringen uaktsom, var han usikker på om beregningene på 110 kilometer i timen kunne være riktig.

Beregnet farten

Politivitnet som har gjort sportolkningen, som Sarpsborg tingrett legger til grunn for dommen, ga en omfattende redegjørelse for beregningen av farten.

Først målte han opp bremse- og skrensespor. Ut fra det han hadde sett av sporene hadde bilen først tatt en skrens på 360 grader. Han så merker etter brems og skrens over en strekning på 141 meter.

Fordi ingen ble skadet i episoden ble beregningen av farten bilen måtte hatt forenklet. Politivitnet forklarte at han brukte en strekning på 67 meter hvor det var oppmålte spor og ansett å være sikker retardasjon på bilen. Han redegjorde i retten for hvordan dette var til tiltaltes gunst.

Underlaget var tørr asfalt, og ved hjelp av en gitt formel konkludererer politivitnet at hastigheten må ha vært mellom 125- og 110 kilometer i timen.

Farlige sjåfører

NRK har tidligere satt søkelys på at det kan ha naturlige årsaker at unge sjåfører ofte overvurderer sine evner i trafikken.

Ifølge hjerneforsker og overlege ved St. Olavs hospital i Trondheim, kan unge sjåfører under 25 år ha større risiko enn voksne for å hanve i en alvorlig trafikkulykke. De er rett og slett dårligere sjåfører fordi hjernen ikke er ferdig utviklet ennå.

Unge bilførere har umodne hjerner

Les også: