Hopp til innhold

Grensependelen ruller videre

Bussforbindelsen mellom Strömstad og Sarpsborg-Halden, vil bli forlenget med tre år.

Timekspressen, Timeekspressen
Foto: Roy Konterud / Scanpix

Grensependelen, som startet opp i 2005, fortsetter i ytterligere tre år, skriver svenske Västtrafikk i en pressemelding.

Bussruten mellom Strömstad og Sarpsborg-Halden har rundt 60 tusen reiser pr. år. 

 Med EU-støtte

Ruten startet opp som et forsøksprosjekt, med støtte fra norske og svenske myndigheter i 2005. 

16 daglige turer skulle sørge for at pendlere og grensehandlere fikk et busstilbud på tvers av grensen.

- Daglige bussavganger mellom Norge og Sverige blir en fast ordning dersom passasjerene strømmer til, sa Terje Blomberg i Østfold Kollektivtrafikk til NRK før rutene startet.

Etter 25 år med diskusjoner skulle det endelig opprettes en grensebuss som et prøveprosjekt.

Prosjektet koster 7 millioner kroner, og utgiftene ble delt mellom EU og den norske stat. 

Illustrasjonsfoto

I hovedsak vil Grensependelen etter 20. august i år fortsette som i dag med 16 daglige avganger i hver retning over grensen.

Foto: Rainer Prang / NRK

Skulle legges ned

Fra årsskiftet 2006/2007 opphørte støtten fra EU, og prosjektet stod i fare.

Stoppesteder Grensependelen

I tillegg til Sarpsborg, Halden og Strömstad stopper Grensependelen en rekke steder på norsk og svensk side av grensen ved Svinesund.

Foto: Østfold Kollektivtrafikk

I årene 2005 og 2006 hadde ikke pendlerbussen vært noen suksess, og det var for få som var interessert i å reise med Grensependelen på handletur eller til jobb i grenseområdene.

Fra oppstarten i 2005 og til 1. mars i 2006 hadde 33.000 reist med Grensependelen. Fordelt på antallet avganger i perioden tilsvarte det et gjennomsnitt pr. tur på fem passasjerer.

I sommer var det meningen at Grensependelen skulle legges ned, men Västtrafik og Østfold kollektivtrafikk har registrert en økning i passasjerantallet, og bestemt seg for å videreføre ruten.

Ny avtale

Den viktigste målgruppen er arbeidspendlere til handelsområdene på Svinesund/Nordby, og en del arbeids- og skolependlere mellom Strömstad og Halden/Sarpsborg.

Utviklingsarbeidet skal fortsette i tre år, og løper til august 2010.

Västtrafik og Østfold Kollektivtrafikk har i fellesskap ansvar for oppfølging av drift, budsjett, informasjon og markedsføring.

En vurdering av trafikken skal gjøres høsten 2009. En slik vurdering skal danne grunnlaget for å finne ut om ruten opprettholdes videre.