Hopp til innhold

Ber om 60 km/t på hele Hvalerveien

– Sett fartsgrensa på hele fylkesvei 108 på Hvaler ned til 60 kilometer i timen, ber Hvaler kommune og samtlige fylkespartier Samferdselsdepartementet.

Eivind Norman Borge (Frp)

– Jeg tror folk har tid til å reise til Hvaler om de bruker tre minutter lengre, sier Hvaler-ordfører Eivind Norman Borge.

Foto: Anne Ognedal/NRK

– Jeg tror folk har tid til å reise til Hvaler om de bruker tre minutter lengre.

Puttesund bru fylkesvei 108 Hvaler

Fra Puttesund bru til Skjærhalden kan fartsgrensa bli satt ned til 60 km/h

Foto: Anne Ognedal / NRK

Det er den ekstra tiden det tar fra Puttesundbrua til Skjærhalden hvis fartsgrensen settes ned til 60 km/h på hele strekningen, forteller Hvalerordførerordfører Eivind Norman Borge.

Han og fylkespolitikerne håper at lavere fartsgrense skal få prisen på gang- og sykkelsti til ned, og dermed øke sjansen for at det blir noe av prosjektet.

Enklere og billigere gang- og sykkelvei

I 70- og 80-soner skal avstanden være tre meter mellom bilvei og gang og sykkelvei. Settes fartsgrensa ned til 60, reduseres kravet.

Olav Moe

Olav Moe, leder av samferdselskomiteen i Østfold håper Samferdselsdepartementet godtar gang og sykkelvei til Hvaler som et pilotprosjekt.

Foto: Heidi Gomnæs/NRK

– Det er her vi håper Samferdselsdepartementet kan se på prosjektet vårt med ny friske øyne, sier Olav Moe, leder av samferdselskomiteen i Østfold.

Seinere i april skal han og flere fylkespolitikere ha møte med statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet om saken.

Moe håper departementet skal gi dem lov til å bygge en noe smalere gang- og sykkelsti langs fylkesvei 108 på Hvaler enn det som er vanlig.

Pilotprosjekt

– VI håper vi kan få bygge etter en rimeligere standard der fokuset er sommersykling.

Moe sier de foreløpig ikke vet hvor mye billigere det blir enn en standard gang- og sykkelsti, fordi det foreløpig ikke er regnet på.

Hvaler-ordfører Eivind Norman Borge ser alt for seg hvordan det kan bli der Hvalerveien ligger som en fylling i sjøen:

– Med et par rasteplasser som folk kan stoppe på, de fantastiske sjøområdene, det blir så vakkert!

Inngangsporten til nasjonalpark

Klarer politikerne å finansiere en ny gang- og sykkelsti, øker også sjansen for at den nye strømforsyningen til øykommunen vil ligge i jordkabel og ikke gå i luftstrekk.

Når Stortinget og regjeringen har opprettet nasjonalparken på Hvaler og andre nasjonalt viktige verneområder i kommunen mener Hvaler-ordføreren at det taler for at de blir hørt.

– Da mener vi at vi må bygge en infrastruktur som er i stil med de naturområdene som staten ønsker å verne. Vi mener det er så fantastiske naturområder her at folk har tid til å nyte litt.