– Jeg tror folk har tid til å reise til Hvaler om de bruker tre minutter lengre.
Det er den ekstra tiden det tar fra Puttesundbrua til Skjærhalden hvis fartsgrensen settes ned til 60 km/h på hele strekningen, forteller Hvalerordførerordfører Eivind Norman Borge.
Han og fylkespolitikerne håper at lavere fartsgrense skal få prisen på gang- og sykkelsti til ned, og dermed øke sjansen for at det blir noe av prosjektet.
Enklere og billigere gang- og sykkelvei
I 70- og 80-soner skal avstanden være tre meter mellom bilvei og gang og sykkelvei. Settes fartsgrensa ned til 60, reduseres kravet.
– Det er her vi håper Samferdselsdepartementet kan se på prosjektet vårt med ny friske øyne, sier Olav Moe, leder av samferdselskomiteen i Østfold.
Seinere i april skal han og flere fylkespolitikere ha møte med statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet om saken.
Moe håper departementet skal gi dem lov til å bygge en noe smalere gang- og sykkelsti langs fylkesvei 108 på Hvaler enn det som er vanlig.
Pilotprosjekt
– VI håper vi kan få bygge etter en rimeligere standard der fokuset er sommersykling.
Moe sier de foreløpig ikke vet hvor mye billigere det blir enn en standard gang- og sykkelsti, fordi det foreløpig ikke er regnet på.
Hvaler-ordfører Eivind Norman Borge ser alt for seg hvordan det kan bli der Hvalerveien ligger som en fylling i sjøen:
– Med et par rasteplasser som folk kan stoppe på, de fantastiske sjøområdene, det blir så vakkert!
Inngangsporten til nasjonalpark
Klarer politikerne å finansiere en ny gang- og sykkelsti, øker også sjansen for at den nye strømforsyningen til øykommunen vil ligge i jordkabel og ikke gå i luftstrekk.
Når Stortinget og regjeringen har opprettet nasjonalparken på Hvaler og andre nasjonalt viktige verneområder i kommunen mener Hvaler-ordføreren at det taler for at de blir hørt.
– Da mener vi at vi må bygge en infrastruktur som er i stil med de naturområdene som staten ønsker å verne. Vi mener det er så fantastiske naturområder her at folk har tid til å nyte litt.