Hopp til innhold

Frykter Rygge-konkurs

Administrerende direktør Pål Tandberg ved Rygge sivile lufthavn mener samferdselsministeren legger snubletråder for flyplassen.

Pål Tandberg
Foto: Andersen, Thomas / SCANPIX

Det skriver Dagens Næringsliv.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete innfører et tak på 774.000 passasjerer i året på Moss Lufthavn Rygge.

- Et slikt tak er det ingen andre flyplasser i verden som har, så vidt oss bekjent. Det er en kommersiell risiko som investorene og flyselskapene må leve med, sier Tandberg.

Taket kan gjøre flyplassen ulønnsom og i verste fall føre til konkurs, mener administrerende direktør i Rygge sivile lufthavn, Pål Tandberg.

- Vi ser av studier fra USA og Europa at ingen flyplasser klarer å leve med et slikt nivå, sier Tandberg til Dagens Næringsliv.

Fikk utvidede åpningstider

I går slapp Tandberg jubelen løs etter at flyplassen fikk tillatelse til å holde flyplassen åpen for trafikk en halvtime tidligere på morgenen og en halvtime senere på kvelden, fra 06:30 til 23:30.

Dette vedtaket var av avgjørende betydning for flyplassens fremtid. Samme dag kom nyheten om at Widerøe vil fly fra Rygge til København.

Les: Fikk ja til utvidete åpningstider

 - Burde hatt konsesjon på to millioner

Men det er flere hindre på veien mot en lønnsom flyplass, mener Tandberg. Passasjertaket på 774.000 passasjerer er ifølge flyplassdirektøren altfor lavt. Tandberg mener flyplassen burde hatt konsesjon på over to millioner passasjerer årlig. 

I 2004 fikk flyplassen utslippstillatelse på avisningsvæske som tilsvarte 21.000 flybevegelser i året.

- Den gang var det 30 til 40 passasjerer per fly, slik at antallet ble satt til 774.000.  Nå sitter det i snitt 100 passasjerer i flyene, som samtidig er blitt mer støysvake og miljøvennlige. Vi burde dermed hatt en konsesjon på over to millioner passasjerer, sier Tandberg til Dagens Næringsliv.

Drakamp

Martin Engeset

Stortingsrepresentant Martin Engeset (H) mener passasjertaket er et resultat av drakamp i regjeringen.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Stortingsrepresentant  Martin Engeset (H) mener passasjertaket er et resultat av drakamp i regjeringen.

- I SV vil man jo helst at man ikke skal fly i det hele tatt. I Senterpartiet frykter man at de 40 ulønnsomme flyplassene rundt om i landet taper enda mer, ved at Rygge tar trafikk fra Gardermoen, som i dag subsidierer de ulønnsomme flyplassene.

- I Arbeiderpartiet er det mange som vil slå ring om Gardermoen og ser på ethvert privat initiativ som en trussel mot hovedflyplassen, sier Engeset til Dagens Næringsliv.