Hopp til innhold

Dropper dobbeltspor

Jernbaneverket mener det er viktigere å prioritere vedlikehold enn å løse flaskehalsen mellom Oslo og Ski.

Tog

I dag må regionaltogene kjøre i kø bak lokaltog og godstog på strekningen mellom Ski og Oslo S.

Foto: Knai, Vidar / SCANPIX

Det er Aftenposten som tirsdag skriver om Jernbaneverkets forslag til Nasjonal Transportplan 2010-2019.

I forslaget skriver Jernbaneverket at det vil prioritere vedlikehold framfor nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski, en strekning som i dag er en flaskehals på Østfoldbanen.

Hvis forslaget går gjennom, betyr det at pendlere trolig må vente i minst 15 år før det kan bli slutt på køene på strekningen.

Flaskehals

Dette er uakseptabelt, mener stortingsrepresentant Irene Johansen, som er stortingsrepresentant for Østfold Arbeiderparti og medlem i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget 

- Det å droppe investeringer på strekningen Oslo-Ski er helt uakseptabelt. Vi har ventet altfor lenge på nytt dobbeltspor. I dag er det kø på denne strekningen, sier Irene Johansen.

I dag må regionaltogene kjøre i kø bak lokaltog og godstog på strekningen mellom Ski og Oslo S. Der er det ikke dobbeltspor, og det påvirker også Østfoldbanen og pendlere derfra.

- Flere og flere tar Østfoldbanen, og det er stort behov for å investere i et nytt dobbeltspor, for å kunne ta den økte trafikkmengden og avlaste veinettet vårt, sier Johansen.

Prioriterer vedlikehold

Irene Johansen, Stortingsrepresentant (Ap)

Irene Johansen, stortingsrepresentant (Ap)

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

 

Jernbaneverket vil prioritere å fikse slitte skinner og signalanlegg framfor å bygge et nytt dobbeltspor til 10 milliarder kroner. Men Irene Johansen mener det må brukes penger på både vedlikehold og investeringer.

- Vi må få til en økt satsing hvis vi skal få til begge deler. Det er ingen tvil om at det også er stort behov for penger til vedlikehold, sier Johansen.

- Skandale

Høyres Martin Engeset mener Jernbaneverkets forslag er skandaløst.

- Hvis dette er riktig, er dette en fullstendig skandale. Dette dobbeltsporet er nå det viktigste samferdselsprosjektet for østfoldinger. Dette er virkelig dårlige nyheter for de tusener som pendler mellom Østfold og Oslo, sier Engeset.