Hopp til innhold

Kunstig intelligens hjelper Gry med å «se»: – Gir en selvstendighet

Ny teknologi gir blinde en enklere hverdag. Men KI kan aldri erstatte hjelp fra mennesker, mener Blindeforbundet.

Gry Berg bruker teknologi for å få hjelp til å finne matvarer i butikken. Hun er blind og jobber i Blindeforbundet. Hun står inne i en matbutikk. I hånden holder hun en kartong Kefir, mobiltelefonen og en stokk. Ved siden av henne er et skap med meieriprodukter.

Gry Berg har god nytte av kunstig intelligens i hverdagen.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

– Du slipper å spørre folk hele tiden for å finne ut av ting, sier Gry Berg.

I meierihyllen har de ulike kartongene samme form.

Berg tar et bilde av det hun ikke kan se, med telefonen. Ved hjelp av kunstig intelligens leses det hun har tatt bilde av opp for henne.

– Det gir en selvstendighet som man kanskje ikke hadde så mye før, sier Berg.

Bilde viser meierihyllen på Rema 1000. Gry holder på en karting med Kefir med den ene hånden. Med den andre hånden holder hun telefonen sin. Der har hun på en app som analyserer kartongen med Kefir, og leser opp hva som står på kartongen.

Gry Berg bruker en app på telefonen som leser opp det hun tar bilde av i matvarehyllen.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Hun jobber som rehabiliteringskonsulent i Blindeforbundet. Flere blinde bruker teknologi for å løse hverdagslige oppgaver, som å plukke ut riktige matvarer på handletur.

– Som blind eller svaksynt så får du mer tilgang til informasjon enn det du hadde før, ved å bruke disse appene.

Ekstra hjelpemiddel

En førerhund eller en hvit stokk hjelper Berg med å navigere seg på gaten. Men hun bruker også ulike apper til å hjelpe henne med å finne frem.

– Jeg kan få vite hvilke gater jeg går i, hvor jeg er, hvilke gater jeg møter og krysser, sier hun.

Gry Berg holder telefonen opp mot øret for å lytte til hva den sier. Telefonen har akkurat tolket et bilde for henne. Hun står ute og solen skinner.

Gry Berg lytter til det telefonen leser opp for henne.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

For Berg fungerer teknologien som et ekstra hjelpemiddel.

– Jeg kan også bruke en app på trikken når annonseringssystemet ikke fungerer. Den kan fortelle meg hvilke trikkestopp jeg kommer til.

Nytte av kunstig intelligens

Rundt 9300 mennesker i Norge er blinde. Mange har lenge brukt ulik teknologi for å få hjelp i hverdagen.

Men nå har også flere tatt i bruk tjenester som benytter seg av kunstig intelligens. Det forteller forbundsleder i Blindeforbundet, Terje Andre Olsen.

Forbundsleder for Blindeforbundet, Terje Andre Olsen. Han sitter på en stol og ser inn i kameraet.

Forbundsleder i Blindeforbundet Terje Andre Olsen sier flere blinde har god nytte av å bruke KI.

Foto: Tom Balgaard / NRK

Jeg kjenner til veldig mange som har god nytte av kunstig intelligens. KI kan for eksempel synstolke bilder som andre har lagt ut på Facebook. KI lager en beskrivelse av hva som er på bildet, sier Olsen.

Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon mener KI kan hjelpe mange med funksjonsnedsettelser.

Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon. Han ser inn i kameraet og holder en penn i hånden. Han sitter på et kontor og bak han er det flere grønne planter.

Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon sier det er viktig at teknologi som blir utviklet er universelt uformet.

Foto: Tom Balgaard / NRK

– Vi kommer også sannsynligvis til å se mer av det fremover. Vi er tidlig i kunstig intelligens sin tidsalder, sier Thon.

Han er opptatt av at teknologien som blir utviklet i dag, blir gjort tilgjengelig for alle.

– Det betyr at den skal være tilgjengelig for de som kan se og høre, og bevege seg i samfunnet. Men også for de som ikke ser, hører eller kan bevege seg. Så at teknologi utvikles og kan brukes for alle er kjempeviktig, sier han.

Frykter konsekvensene

Selv om ny teknologi er nyttige hjelpemidler for blinde og svaksynte, kan det aldri erstatte hjelp fra mennesker, mener Blindeforbundet.

De sier KI ikke burde brukes som argument for å fjerne andre hjelpetjenester. Forbundet kjenner allerede til flere tilfeller hvor blinde har fått avslag på brukerstyrt personlig assistent.

Folk har fått beskjed om at de ikke trenger hjelp til å gå i butikken, fordi de kan bruke en app. Men det er ikke alle butikker du kan handle med en app, sier Olsen.

Gry Berg holder telefonen opp og peker den mot dametoalettet. Appen på telefonen leser opp det hun tar bilde av. Appene sier blant annet at hun står foran et toalett for damer. På bildet ser vi bakhodet til Gry, deler av telefonen og døren til toalettet.

Gry Berg bruker også KI for å skille mellom herre- og dametoalett. Hun tar bilde av døren til toalettet og KI beskriver det hun har tatt bilde av.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Likestillings- og diskrimineringsombudet mener det skal mye til for å ikke tilby brukerstyrt personlig assistanse.

Jeg tror vi skal følge veldig godt med på det. Brukerstyrt personlig assistent er et veldig viktig likestillingsverktøy. Det er kanskje en av de viktigste likestillingsverktøyet for personer som har en funksjonsnedsettelse, sier Thon.

Blindeforbundet: Kan ikke erstatte mennesker

Blindeforbundet er glad for at mange kan benytte seg av KI som et ekstra hjelpemiddel i hverdagen.

Det er viktig at vi kan bruke teknologien til noe godt. At vi kan bruke det på de tingene som kompenserer, og beskriver omgivelser. Det tenker jeg er noe vi har hatt stor nytte av, sier Olsen.

– Tidligere har vi vært nødt til ha noen med oss eller gå glipp av det.

Gry Berg er blind. Hun går langs gaten med en stokk. Det er ingen andre i gaten rundt henne. Ved siden av henne er en husvegg. Bak henne er det noen trafikklys.

Gry Berg bruker en hvit stokk for å navigere seg på gaten.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Gry Berg er glad for at hun kan bruke teknologi og KI som hjelp til å handle matvarer i butikken.

Men det er tidkrevende og hun er avhengig av å vite omtrent hvor varene ligger i butikken. Når hun skal ukeshandle bestiller hun levering på døren.

– Det er nyttig og til stor hjelp for meg å finne riktig produkt, men det koster energi og tar tid, sier hun.

Det vil aldri kunne erstatte praktisk bistand eller det å ha med seg en ledsager inn i butikken, som bare kan gå og finne det raskt.

Les også Blindeforbundet lanserer førerhundvettregler

Kulturministeren markerer førerhundens dag

Les også Nesten blinde Tor bygger motorer i verdensklasse

Tor Øyvind Skinne