SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Bilder: Scandinavian Star
Spørsmålet ekspertene skal undersøke er om et bøyd og ødelagt hydraulikkrør i taket over øverste bildekk ble utsatt for sabotasje.
- Oljeutslipp fra dette røret gjorde at "Scandinavian Star" brant mye lenger enn skipet ellers ville gjort, hevder Kjell Schmidt Pedersen, administrerende direktør på Norges Branntekniske Laboratorium ved SINTEF til Aftenposten.
Ble Scandinavian Star sabotert? SINTEF skal undersøke om et rør, som det som vises på bilde, ble ødelagt av varmen eller om noen har sabotert passasjerfergen.
Avgjørende spørsmål
SINTEF mener et svar på hvorfor røret ble ødelagt kan være avgjørende for hvordan saken skal behandles videre i rettsystemet. Det finnes imidlertid ingen svar på hvordan røret ble ødelagt.
- Hvorfor er ikke dette gransket tidligere?
- Det ble avtalt den gang at de norske politietterforskerne og Dantest skulle granske skadene på hydraulikkrøret. Det finnes ingen rapport om resultatene fra en slik gjenomgåelse. Senere undersøkelser har også avdekket at slike rør ikke skal stå under trykk når de ikke er i bruk, slik faktum var i dette tilfellet, sier Schmidt Pedersen til Aftenposten.
Må snu hver stein
Han mener også at det er flere hull i kvalitetssikringen av etterforskningen etter storbrannen.
- Hver stein må snus, men det må gjøres med bakgrunn i påvisbare feil og mangler i etterforskningen. Denne katastrofen forfølger alle oss som har vært involvert i den, ikke minst alle pårørende. Jeg skjønner at de ønsker svar, og det må rettssystemet ta hensyn til, sier
Øyvind Thorkildsen, som ledet brannetterforskningen for Oslo politikammer til Aftenposten.
Riksadvokaten i Danmark jobber nå med en gjenopptagelsesbegjæring. Avgjørelsen er ventet i høst.
Passasjerfergen "Scandinavian Star" kom i brann mellom Oslo og Frederikshavn i Danmark natt til 7. april 1990. Ulykken krevde 159 liv. Det store omfanget skyldtes alvorlige mangler ved sikkerheten om bord.
Forsikringssvindel
I februar i fjor overleverte en gruppe danske og norske pårørende og andre som overlevde ulykken en rapport på 200 sider til dansk politi. Gruppen hevder at eierne av Scandinavian Star iscenesatte brannen for å innkassere forsikringspengene.
- SINTEF støtter dem som ønsker at saken om "Scandinavian Star"-brannen blir gjenopptatt. Det finnes så mange ubesvarte spørsmål. Gjennom nye beregninger kan vi gi de svar som ikke lå under vårt mandat for 14 år siden. Den gang skulle vi undersøke brannforløpet frem til kapteinen gikk fra borde, sier Schmidt Pedersen til Aftenposten.
- Mangel på kvalitetssikring av det arbeidet som ble gjort med "Scandinavian Star" gjennomsyrer det meste av etterforskningsarbeidet og rapportene som foreligger, sier
Jan Harsem i styret i støttegruppen for de etterlatte til avisen.
Hugget opp
Scandinavian Star ble kjøpt opp i 1994 av et amerikansk rederi. Med navnet «Regal Voyager» har den i flere år seilt i vestindiske farvann.
Fartøyet ble solgt som skrapgods før det ble hugget opp på et verft vest i India.
- Dette gjør en eventuell ny etterforskning mer utfordrende, men samtidig ikke verre enn at nye beregninger og eventuelle manuelle forsøk på tilsvarende metallrør godt kan la seg gjennomføre, sier Schmidt Pedersen ved SINTEF til Aftenposten.