SE OGSÅ: |
LYD OG VIDEO |
Hjelp | Mer lyd og video |
ALT OM: |
I går ble det kjent at firmaet Drammen Skipsreparasjoner AS ønsker å etablere seg på Fredriksstad Mekaniske Verksted (FMV), og må mudre store deler av elva for å få inn skipene de skal reparere.
Fylkesmannen må godkjenne
Mudringen er tenkt
Marius Dalen, Bellona ( Foto: Bellona )
satt i gang tidlig i september, men trenger godkjennelse fra fylkesmennene i Østfold og Buskerud.
Fra fylkesmannens miljøvernavdeling i Østfold ble det i går sagt at mudringen er grei, så lenge TBT og andre miljøgifter ikke kommer ut i vannet under prosessen.
- Skandaløst
Bellona mener det er umulig å unngå utslipp, og sier en godkjennelse av planene vil være en skandale.
Miljøstiftelsen og vil i så fall klage saken inn til Statens Forurensingstilsyn, sier Marius Dalen.
- Vi skal stoppe dette
- Bellona har sett en del eksempler nå på hvordan forurensende elementer i havneområder har blitt behandlet uforsvarlig. Vi reagerer på dette, og kommer garantert til å bringe dette til Statens Forurensingstilsyn, sier Dalen.
Det kan føre til at planene utsettes til SFT har gått grundig gjennom de mulige konsekvensene av mudringen.
Ekstremt giftig
Mudderet er klassifisert som svært giftig. Det inneholder TBT, en miljøgift fram til nå mye brukt i bunnstoff til båter og skip.
Det er forsket lite på virkningen TBT har på miljøet og næringskjeden, man vet egentlig ikke så mye mer enn at stoffet er ekstremt giftig for en del marine arter.
Trolig også andre miljøgifter
Gitt den aktiviteten som har vært på FMV, mener Bellona mudderet også inneholder store mengder andre miljøgifter.
Med årene har de blitt isolert i mudderet, blir det mudret slippes dette ut igjen, sier Dalen.