Hopp til innhold

– Viktig å lære hvordan man oppdager ekstremisme

Elever ved St. Olav videregående skole tok initiativ til workshop om radikalisering.

Radikaliseringsworkshop i Sarpsborg

Temaet på arbeidsmøtet var «ungdom mot radikalisering og ekstremisme».

Foto: Beate Grøndahl / NRK

«Ungdom mot radikalisering og ekstremisme» var temaet på onsdagens workshop på fylkeshuset i Sarpsborg.

Elevtjenesten og elevrådet ved St. Olav videregående skole i Sarpsborg har tatt initiativ til møtet som handler om radikalisering i Nedre Glomma-regionen.

Elevrådsleder Petter Nilsen tror ikke radikalisering er et stort problem på St. Olav, men mener det likevel er et viktig tema.

– Det er et stort problem i samfunnet. Da er det viktig å lære elever hvordan man skal oppdage det og se hva som kan gjøres mot det.

– Fryst ut

Yousef Bartho Assidiq

Yousef Bartho Assidiq deltar også på workshopen.

Foto: Trond Øyvind Karterud / NRK

Yousef Bartho Assidiq fra organisasjonen Just Unity, deltok også på workshopen. Han ble selv radikalisert etter at han konverterte til islam.

– Jeg ble fryst ut da jeg konverterte til islam. Jeg mistet venner, familien snakket ikke til meg og samfunnet vendte meg ryggen. Det ble en livskrise.

Han forteller at familien kom tilbake til ham og at han da forlot det ekstreme miljøet. Nå jobber han med å hindre andre ungdom i å bli radikalisert.

– Det er ingen som plutselig blir ekstremister. Man må kjenne noen i miljøet. Her i Østfold har vi sett at det er noen som har vært sterke ideologer, karismatiske og flinke til å lede, som har fått med seg andre ungdommer på det her.

  • Hør hele intervjuet med Yousef Bartho Assidiq her:

Verktøy

Assidiq mener arbeidet som nå blir gjort i Sarpsborg er veldig viktig.

– Vi er et brannslukningsapparat, vi løper etter dem som vi ikke har klar å fange opp. Skolen er arenaen der sånne ting kan bli oppdaget. Vi tror at læreren er den viktigste delen. De må tørre å ta de vanskelige diskusjonene og ikke skyve ting under teppet.

Regina Angelika Brovold fra elevtjenesten, håper også elevene sitter igjen med noe positivt etter møtet.

– Det skal gi elevene våre et verktøy. Vi ønsker at elevene skal finne muligheter og se medelever som faller ut, sier hun.