Hopp til innhold

- Lei av dårlig omtale

Halden-ordfører vil ha slutt på klønete mediahåndtering fra kommunens side. Nå skal et bedre omdømme bygges opp, og informasjonsapparatet styrkes.

Thor Edquist (H)

ENDRE HOLDNINGER OG BYGGE OMDØMME. - Vi må gjøre noe med holdningene til åpenhet, og bygge opp kommunens omdømme, sier Thor Edquist.

Foto: Rainer Prang / NRK

Gjennom mange år har Halden kommune hatt en rekke mediasaker, som i større eller mindre grad har vakt oppmerksomhet land og strand rundt.

Nå vil den nye posisjonen i Halden kommune ha slutt på at kommunen havner dårlig ut i media, og det skal satses kraftig på å gjenreise grensekommunens omdømme.

- Jeg er veldig lei av de mange mediaoppslagene Halden kommune har fått av negativ karakter over lang tid. Mye av dette kunne ha vært unngått, hvis involverte hadde vært i stand til å håndtere det bedre.

Han vil nå endre på politikken og åpenheten, slik at kommunens innbyggere og media får innsyn i langt større grad enn det han mener at har vært tilfelle tidligere.

- Vi må gjøre noe med holdninger til åpenhet, og bygge opp evnen til å formidle rask og riktig informasjon, sier Thor Edquist (H), som tok over som ordfører i Halden etter valget i september.

Halden kommune

MØTER FREMTIDEN MED IKT. Halden kommune skal videreforedle egne nettsider, og styrke egen informasjonskapasitet.

Foto: Rainer Prang / NRK

Vil bygge om informasjonsstrategien

Det er IKT og sosiale medier, som er fremtiden i informasjonsstrategien Halden skal legge opp til, ifølge ordfører Edquist.

Han har latt seg imponere av Askim kommune, der det er ansatt en informasjonssjef, og det er avsatt ressurser til å få ut informasjon til innbyggerne via nettbaserte medier.

- Slik Askim har bygget opp sin slagkraft på informasjonssiden, mener jeg er et godt eksempel på hva vi bør forsøke å tilnærme oss.

Askim klarer med relativt begrensede ressurser å nå mange via internet. Slik det ser ut er det god flyt i informasjonen fra kommunen, sier Thor Edquist.

Halden-ordføreren er opptatt av at Facebook og kommunens nettsider skal være "på hugget" med oppdatert, god informasjon, og den skal komme raskt til innbyggerne og de ansatte.

- Kommunens viktigste ressurs er de ansatte. De skal ha rask informasjon, om saker som berører dem.

Jeg tror at en egen informasjonsenhet i kommunen vil kunne bidra til god intern informasjonsflyt, og samtidig skaffe innbyggerne innsikt i det kommunen arbeider med, sier han til NRK.no.

haldenMagasinet

LEGGES NED. Halden Magasinet startet som et kommersielt blad, men ble kjøpt av kommunen i mars i 2010.

Foto: Illustrasjon

Legger ned og bygger opp

Denne uka var det første gang i Haldens historie at det ble avholdt "Ordførerens spørretime".

I en annonse i lokalavisen ble det kunngjort at det var anledning til å stille spørsmål til ordføreren.

Selv om det kun møtte to personer denne første gangen for å stille spørsmål, mener Edquist dette er noe det skal satses videre på.

- Denne gangen foregikk det hele i rådhusets lokaler. Jeg ser for meg at vi i fremtiden "senker terskelen" for å møte folk i slike "spørretimer".

Det betyr at det kan være på en kafe`, at vi avvikler slike møter, der flere naturlig finner veien, sier Halden-ordføreren.

Under spørreseansen sist onsdag ble ordføreren i Halden spurt om ressursbruken til blant annet deler av informasjonsarbeidet, slik det har vært til nå.

Edquist kunne da fortelle at kommunens informasjonsblad gjennom halvannet år - Halden Magasinet, hadde utkommet i sin siste utgave i oktober i år.

- Vi skal ikke lenger gi ut den type trykksaker. Vårt mål nå er å se framover på nye teknologiske løsninger.

Her i IT-byen Halden, skal det være grobunn for de aller beste løsningene på nettet, sier han.

Omdømmebygging

Rett ut på nyåret har ordføreren i Halden invitert med seg gruppelederne i samtlige politiske partier i Halden og byens profileringsutvalg til et foredrag på Høgskolen i Østfold, der en kjent omdømmebygger foreleser.

- Vi trenger et løft, og jeg er helt sikker på at vi skal klare å bygge opp et enda mer solid omdømme for Halden, sier han.

Edquist er optimist til at næringsliv og kreative mennesker i kommunen skal skape suksess.

- Hvis vi er åpne for å ta til oss for hva andre har hatt suksess med, og foredler det lokalt, blir dette en vellykket, sier han til NRK.no.

Thor Hals

SPARER PENGER. - En aktiv bruk av internet og sosiale medier er en rask og billig måte å nå ut til innbyggerne på, sier Tor Hals i Askim kommune.

Foto: NRK

- Veldig glad for at vi la om strategien

Tor Hals, som er ordfører i Askim, sier til NRK.no at han er veldig godt fornøyd med at kommunen har satset offensivt på IKT og sosiale medier.

- Dette fungerer ypperlig. De budskap vi har fra kommunen spres med "lynets hastighet" via sosiale medier, og det er helt gratis, sier han.

Han forteller at Askim kommunes er aktive på Facebook. Samtidig er Askim en del av "smaalensveven.no", som er en felles nettportal for kommunene i Indre Østfold.

Hals peker på at både gamle og unge brukere er å finne på internet, og mener at kommunen med en offensiv bruk av ny informasjonsteknologi har lyktes i å komme i grep med framtiden.

- Positiv informasjon ut til egne innbyggere gir gode holdninger.

Når innbyggerne er stolte av kommunen sin, da er de våre viktigste ambassadører, sier Tor Hals.

Nærbilde av iPad

SPARER PENGER. Kommunale dokumenter havner med et tastetrykk på de folkevalgtes Ipad.

Foto: NRK

Sparer penger

Askim kommune har gått over til Ipad fra å sende ut tunge saksdokumenter til politikerne via Posten eller med egne transportordninger.

- Alle kommunestyrepresentanter, enkelte vararepresentanter til kommunestyret og deler av administrasjonen har hver sin Ipad.

Det betyr at disse personene med et tastetrykk får tilsendt seg saksdokumenter, som vi årlig tidligere har brukt tusener på tusener av kroner på å få distribuert, sier Tor Hals.

Han forteller at Askim kommune har regnet på at det spares store beløp, når investeringskostnadene i Ipad sammenlignes med kopiering og distribusjon av dokumenter på papir.

- Etter to og et halvt år, går vi butt i butt. Deretter er denne distribusjonsformen med Ipad utelukkende en gevinst, sier han.