NRK Meny
Normal

- Dropper havneplaner

Det nye politiske flertallet i Halden vil ikke bygge ny havn.

Halden havn

BLIR VÆRENDE PÅ MØLEN. Halden kommune må reforhandle avtaler med Kystverket, dersom de skal bli værende på Mølen. De tidligere politiske vedtak om hvordan havnekapitalen skal brukes har resultert i at Kystverket har krevd at det bygges ny havn i Halden innen 2012.

Foto: Rainer Prang / NRK

Diskusjonen rundt flytting av Halden havn fra dagens område på Mølen til Sauøya, har pågått gjennom flere år.

Fra Ap, SV og Krf - som inntil nylig satt i posisjon i Halden kommune, har det vært slått fast at det skal bygges en ny havn i Halden.

Også Frp har støttet dette forslaget.

Prislappen på ny havn skulle være rundt 200 millioner kroner, og området Mølen - der den nåværende havna ligger - skulle brukes til bolig- og næringsområder.

Krf er nå med i den nye posisjonen (H, V, Sp, MDG og Krf), og flertallsparteine vil ikke at det bygges ny havn nå.

Les også:

Thor Edquist

FORTSATT MOTSTANDER AV NY HAVN. - Det finnes ikke noen konkrete avtaler eller kontrakter, som tilsier å bruke så store beløp på en ny havn i Halden. Jeg har lenge fryktet at en havneutbygging vil ramme innbyggerne, og jeg står fast ved det, sier Høyres ordfører Thor Edquist.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Vært motstander lenge

- Jeg ser ikke for meg at vi skal bygge noen havn nå.

Vi må aller først få full oversikt over Halden kommunes økonomi, sier Haldens nye ordfører Thor Edquist, som før han overtok som ordfører torsdag denne uka, har markert seg som en motstander av å bygge en ny havn.

Edquist, som har jobbet i frakt- og spedisjonsbransjen i 25 år - har sammen med andre fagfolk i transportbransjen og havnemiljøet tidligere hevdet at Halden ikke ligger slik til, at havna kan trekke til seg så mye trafikk at det er forsvarlig å bruke rundt 200 millioner kroner på en ny havn på Sauøya.

- Jeg står fast ved dette.

Det finnes heller ikke noe konkret av avtaler eller kontrakter med bedrifter eller speditører, som tilsier at Halden havn får nye kunder og større trafikk, sier Edquist.

Les også:

Halden havn

TRENGER IKKE STØRRE HAVNEKAPASiTET. Både fra Saugbrugs lokalt, og fra Norske Skog sentralt er det sagt at Saugbrugs har den havnekapasiteten bedriften trenger i Halden på sin egen havn på Sauøya (bildet).

Foto: Rainer Prang / NRK

Vil legge forholdene til rette

Både Høyre og de øvrige flertallspartiene vil nå legge bort havneplanene på Sauøya, og se på hvilke muligheter det ligger i kaiområdene på Mølen, der den eksisterende havna ligger.

Thor Edquist mener det er viktig at Halden kommune sørger for å bidra til at forholdene er de beste for de store brukerne av dagens havnefasiliteter, nemlig papirfabrikken Norske Skog Saugbrugs og kabelfabrikken Nexans.

Saugbrugs har tidligere sagt at de har den havnekapasiteten de trenger, og papirbedriften disponerer et eget kaianlegg.

Nexans har gitt uttrykk for at de har behov for minst samme kapasitet som i dag på Mølen, der kailengden samlet er på rundt 500-600 meter.

Kabelfabrikkens egen kai-kapasitet på fabrikkområdet Knivsø utvides, men Nexans er avhengig av tilleggskapasitet på kai med lengde som på Mølen.

- Vi skal ha samtaler med bedriftene, for å være sikre på at de har den havnekapasiteten de trenger, sier Edquist til nrk.no.

Må bygge havn innen 2013

Disponering av havnekassens midler er et tema Kystverket vokter strengt på.

Havnekapitalen skal kun brukes til havneformål, og det er inntektene fra brukerne av havna som skal betjene driften og investeringene.

Havna på Mølen har en takst på 55 milllioner kroner (2009-takst), og en bokført verdi på 53,7 millioner, ifølge Halden kommune.

Kystverket forventer at Halden kommune følger opp sine egne vedtak og har ferdig ny havn senest i løpet 2012, heter det i et brevet fra Kystverket, datert den 3. februar i år.

Halden kommune kan måtte erstatte flere titalls millioner til egen havnekasse, dersom ny havn ikke er ferdig senest i utgangen av 2012.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Starter interkommunalt havneselskap

    I dag bestemte kommunene i Nedre Glomma-regionen å slå seg sammen til et interkommunalt havneselskap. Avtalen ble undertegnet i dag og vil starte opp etter nyttår. Både Sarpsborg og Hvaler ser store fordeler med et samarbeid med Borg havn i Fredrikstad. Sammenslåingen vil også kunne merkes for de med fritidsbåter, forteller styreleder Siri Martinsen

  • Verner skogsområder

    Regjeringen har i dag verna 49 nye skogsområde i ti fylker. To av områdene er i Østfold, begge disse i Halden. Dette gjelder Svantjern naturreservat og Vestfjella naturreservat som får utvidet verneområde. Områdene inngår i arbeidet med frivillig vern av privateid skog.