– Det kan virke mot sin hensikt, fordi billettprisene allerede er så høye, sier Amanda Krause.
Hun reiser daglig med kollektivtransport i Oslo, og er skeptisk til at Ruter og Vy skal øke snikegebyrene.
– Billettprisene er allerede så høye, som gjør at mange velger å snike, sier hun og legger til:
– De økte gebyrprisene kan jo føre til at flere slutter å snike, men jeg er veldig usikker på om det faktisk kommer til å fungere, sier Krause.
Fra søndag 1. oktober må du nemlig ut med 1200 kroner hvis du blir fersket uten billett hos Vy eller Ruter.
Det bekrefter kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen i Ruter og kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy til NRK.
– Det er ikke slik at dette er en forretningsidé, men det er rett og slett fordi vi ser at det må svi å ikke ha gyldig billett, sier Lundeby.
– Vi har dårlig råd nå
Student Amund Brenne mener at de økte gebyrprisene bidrar til å sikre at kollektivtilbudet har en viss kvalitet.
DÅRLIG RÅD: Amund Brenne synes det kan være utfordrende for folk å kjøpe billetter som har såpass høye priser.
Foto: Hallgeir Braastad / NRK– Det er vel et bra tiltak, som kan føre til at folk betaler for billetter. Jeg regner med at flere velger å kjøpe, fremfor å snike, sier han.
Han synes i midlertidig det kan være utfordrende for folk å kjøpe billetter som har såpass høye priser.
– Folk har så dårlig råd nå, og det er vanskelig å kjøpe billett når man har det dårlig økonomisk. Det er kjedelig å miste såpass mye penger, fordi du er nødt til å reise og ikke har råd, forteller han.
Brenne mener likevel at gebyrøkningen kan virke avskrekkende for de fleste.
– På tide å heve satsene
På årsbasis taper Ruter mellom 200 og 250 millioner kroner på at folk ikke kjøper billett.
GEBYR: Nå vil det svi enda mer å bli tatt uten gyldig billett på trikk, buss, T-bane og tog.
Foto: Johan Mihle LaugalandDerfor blir det nå en økning på 250 kroner for voksne dersom man sniker og blir tatt.
Betaler man ikke på stedet, men gjennom faktura, øker gebyret fra 1200 til 1470 kroner.
– Økning av gebyret har stått stille siden 2015, og nå har vi fått godkjenning av Samferdselsdepartementet om å øke disse satsene. Det er på tide å heve dem, sier Lundeby.