- Trafikkgrunnlaget er godt, med den befolkningsmassen vi har på to sider av Oslofjorden, sier daglig leder og gründer av Fjordexpressen Arne Osmundsvaag.
For seks år siden måtte han gi opp sine opprinnelige planer om å frakte både passasjerer og biler i en hurtiggående katamaran over fjorden.
Samferdselsdepartementet avgjør
Nå er konseptet kun passasjerer, som skal komme seg kjapt mellom Engelseviken eller Lervik i Onsøy, og Tønsberg.
Fra kaiene skal det etableres bussforbindelse videre til Sandefjord Lufthavn, en fremtidig flyplass på Rygge og de nærmeste byene: Fredrikstad og Sarpsborg på denne siden, og Tønsberg og Sandefjord på Vestfold-siden.
Denne uken får Samferdselsdepartementet beskjed om at Østfold fylkeskommune er positiv til fergeplanene, og det er avgjørende for at departementet skal gi konsesjon.
Skal ikke strande
I Moss er det gjort tre forsøk med fergedrift og hurtigbåt det det siste året. To eiere forsøkte å drive Sagafjord på ruten Moss - Fredrikshavn, og rederiet Jetlink har utsatt starten for en hurtigbåtforbindelse på den samme strekningen.
I Fjordexpressen er man trygge på at deres planer ikke kommer til å strande.
- Vi skal leie et fartøy som er lett tilgjengelig på markedet og billigere å drive. Derfor krever vårt konsept mindre kapital, sier Osmundsen.