Hopp til innhold

Venstre krever kollektiv-svar

Kollektivtrafikken er vinneren i neste års Oslo-budsjett, og nå vil Venstre gjøre T-banen til en vinner også i statsbudsjettet.

T-bane på Majorstua stasjon

MAJORSTUEN: Venstre ønsker at Staten skal bidra, slik at en ny sentrumstunnel fra Tøyen til Majorstuen kommer raskt på plass.

Foto: Olav Juven / NRK

Partileder Trine Skei Grande krever at regjeringen allerede nå forplikter seg til å bygge nytt signalanlegg, ny sentrumstunnel og bane til Ahus.

Venstre-leder Trine Skei Grande

Venstre-leder Trine Skei Grande.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix
Statssekretær John-Ragnar Aarset

Statssekretær John-Ragnar Aarset.

Foto: Olav Heggø / Fotovisjon

– Nå må vi få Staten på banen i forhold til en 50 prosent finansiering av de store løftene som Oslo og Akershus nå står ovenfor. Nå har Venstre gjort jobben i byråd med å levere mye penger til kollektivtrafikk over flere år, men om vi skal komme i mål med de store prosjektene, må Staten på banen, sier Skei Grande.

De fire borgerlige partiene har allerede lovet å betale halvparten av Fornebubanen. Det løftet ble gjentatt da regjeringen nylig la fram handlingsplanen for kollektivtrafikken i Norge.

Krever svar i statsbudsjettet

Nå vil Venstre-lederen ha like klare signaler når det gjelder de andre store prosjektene som skal øke kapasiteten på T-banen; ny sentrumstunnel fra Tøyen til Majorstua, baneforlengelsen til Ahus i Lørenskog og nytt signalanlegg.

I 2013 ble 320 T-baneavganger innstilt på grunn av feil på signalanlegget. For å unngå driftsstans og for å kunne kjøre flere tog gjennom dagens sentrumstunnel, må dette byttes ut. Også dette er en investering til flere milliarder kroner, og ifølge Sporveien haster det å få finansieringen på plass.

Trine Skei Grande krever svar allerede i statsbudsjettet som legges fram 8. oktober.

– Da må vi få signaler om at det kommer penger, også til planlegging så vi får fortgang på dette. Ahus ligger der allerede, men vi har ikke bygget banen. Fornebu er snart ferdig utbygd, men vi har ikke bygget banen. Vi ser at vi trenger store nøkkelanlegg også inne i Oslo for å få flyten til å gå, sier Grande.

– Norge bygger i feil rekkefølge

Partilederen mener Norge er et land som bygger ting i feil rekkefølge og hun sier det nå haster å få på plass kollektivtrafikken.

– Andre land bygger kollektivtransporten først, og så bygger de ut områdene. Vi har nå bygget ut områdene, og vi må sørge for at det ikke blir et sekund å miste når vi skal få kollektivtrafikken på plass.

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet sier han ikke kan røpe hva som kommer i statsbudsjettet om to uker, og han kan derfor ikke gi Grande noen klare svar.

– Men det er veldig greit å få tydelige signaler fra Venstre om hvilke prosjekter som er viktige for dem og at de er tydelige på at kollektivtransport er en satsing. Jeg er uansett sikker på vi skal få til mye på kollektivtransport sammen med Venstre og KrF i Stortinget, og sammen med Oslo og Akershus, sier Aarset.

– Men forpliktende signaler allerede nå, det kommer ikke?

– Ikke i dag i hvert fall.