- Med så billig arbeidskraft utkonkurrerer de jernbanen, mener Jørgensen.
Massiv forskjell
Og dette gjelder både transporten av varer inn i Norge, og innenlandsoppdrag utenlandske sjåfører tar på seg mens de er i landet - såkalt kabotasje. Ifølge Jørgensen går det bare tre-fire godstog i uka over Kornsjø, mens det på veien gjerne kommer inn 2.500 vogntog hver dag.
Mange utenlandske sjåfører har en timeslønn på mellom 20 og 50 kroner, og det kan hverken norske transportører eller jernbane konkurrere med, sier Jørgensen.
Må følge norske tariffer i Norge
Han mener tiltak må på plass som regulerer veitransporten også med henblikk på sosial dumping av arbeidskraft som ikke bor i Norge.
Det må være tiltak som gjør det umulig å kjøre godstransport i norge uten at norske tariffavtaler gjelder. Da får du en konkurranse som er reell. i dag er det umulig for jernbanen å konkurrere med den typen arbeidskraft.