Hopp til innhold

Svindler e-postbrukere i IKEAs navn

Både IKEA og Forbrukerrådet advarer mot falske IKEA-e-poster som ber kunder oppgi både kortnummer og pinkode.

IKEA

Illustrasjonsfoto.

Foto: Creative Commons, Ian Muttoo - Flickr

Torsdag har mange e-postmottakere i Norge fått en e-post som tilsynelatende kommer fra IKEA.

Her oppfordres mottakeren, via en lenke til noe som ser ut som IKEAS nettsider, til å oppgi både kortnummer, kortets sikkerhetskode og kortets minibankkode.

– Vi synes det er sterkt beklagelig at noen forsøker å svindle folk i vårt navn, sier kommunikasjonsrådgiver Håvard Løkke i IKEA til NTB.

Han advarer nå alle mottakere av e-posten mot å både åpne den og svare på den.

Vurderer anmeldelse

Løkke forteller at IKEA i løpet av formiddagen har fått en rekke
henvendelser fra folk som har mottatt den falske e-posten.

– Vi setter stor pris på at folk gir beskjed, og har ikke hørt
om noen som har latt seg lure, heldigvis, sier Løkke.

IKEA vurderer nå å politianmelde svindel-e-posten.

– Det er ikke usannsynlig at vi vil anmelde dette etter hvert, men nå er førsteprioritet å advare folk mot svindelforsøket og dermed minimere risikoen for at noen skal la seg lure, sier Løkke.

Kreative svindlere

Forbrukerrådet kjenner til den falske IKEA-e-posten og advarer folk mot å svare på e-post av denne typen.

– Vær på vakt hvis du blir kontaktet av et firma du ikke har oppgitt e-postadressen din til, og særlig hvis avsenderadressen ser mistenkelig ut, advarer rådgiver Ragnhild Amdam.

Forbrukerrådet har ikke tall på hvor mange nordmenn som har latt seg lure av falske e-poster.

– Men vi registrerer at antall svindelforsøk av denne typen kommer stadig oftere, og at svindlerne blir mer og mer kreative, sier Amdam.