Hopp til innhold

Stor pågang hos eldreombudet

Det er stor pågang hos eldreombudet i Oslo, mange eldre er misfornøyd med tilbudet.

Illustrasjonsfoto
Foto: Janerik Henriksson / Scanpix

I løpet av en drøy måned har Eldreombudet i Oslo fått inn rundt 50 henvendelser, og mange av disse er klager.

Mer enn forventet

Anne Myhr startet i jobben som eldreombud i begynnelsen av august og sier at pågangen har vært større en forventet.

Eldreombud Anne Myhr

Eldreombud Anne Myhr på Haugerud seniorsenter.

Foto: Oslo kommune

- Noen klager på konkrete tjenester og tilbud. Og så er det en del meningsytringer og tips til ting de synes kan bli bedre, sier Myhr.

Eldreombudet ble opprettet i august, for at de eldre i Oslo skulle få et sted å henvende seg til. Siden da har har ombudet fått inn i gjennomsnitt én henvendelse daglig.

- Dårlig faglig oppfølging

Klagene går blant annet ut eldre ikke får sykehjemsplass der de ønsker seg, og mange eldre føler at de ikke får være med å bestemme hvordan deres egen hverdag skal se ut.

- Mange opplever at de ikke får god nok faglig oppfølging, sier hun.

- Jeg har inntrykk av at kommunen særlig er for dårlig på å ta de eldre med på å tilrettelegge sin egen hverdag. Mange ordner og fikser uten å huske på hvem som er hovedperson i saken, sier eldreombud i Oslo, Anne Myhr.