I løpet av en drøy måned har Eldreombudet i Oslo fått inn rundt 50 henvendelser, og mange av disse er klager.
Mer enn forventet
Anne Myhr startet i jobben som eldreombud i begynnelsen av august og sier at pågangen har vært større en forventet.
- Noen klager på konkrete tjenester og tilbud. Og så er det en del meningsytringer og tips til ting de synes kan bli bedre, sier Myhr.
Eldreombudet ble opprettet i august, for at de eldre i Oslo skulle få et sted å henvende seg til. Siden da har har ombudet fått inn i gjennomsnitt én henvendelse daglig.
- Dårlig faglig oppfølging
Klagene går blant annet ut eldre ikke får sykehjemsplass der de ønsker seg, og mange eldre føler at de ikke får være med å bestemme hvordan deres egen hverdag skal se ut.
- Mange opplever at de ikke får god nok faglig oppfølging, sier hun.
- Jeg har inntrykk av at kommunen særlig er for dårlig på å ta de eldre med på å tilrettelegge sin egen hverdag. Mange ordner og fikser uten å huske på hvem som er hovedperson i saken, sier eldreombud i Oslo, Anne Myhr.