Hopp til innhold

Sier nei til lavutslippssoner

Regjeringen vil endre loven slik at kommunene kan lage egne soner der de mest forurensende lastebilene må betale høye avgifter for å kjøre, men byrådet sier nei til lavutslippssoner i Oslo.

Lastebil

Regjeringen vil lage egne soner der de mest forurensende lastebilene må betale høye avgifter for å kjøre.

Foto: Leserfoto

Byrådet sier nei til å gjøre hele eller deler av Oslo til såkalt lavutslippssone.

40 000 i miljøavgift til de mest forurensende

De mest eksosgivende lastebilene skal prises vekk fra veien. I forslaget som nå er på høring vil regjeringen gi de store byområdene anledning til å innføre en årsavgift på mellom 11 000 og 40 000 kroner, avhengig av lastebilens alder, vekt og eksosutslipp. Et dagskort for å kjøre inn i en lavutslippssone anslås til mellom 150 og 500 kroner.

Lahnstein forteller at målet med de høye utgiftene er en raskere fornying av lastebilparken.

- Fortsatt, til tross for at vi har gjort veldig mye for å gjøre luften bedre i Oslo, og mange andre byer, så er det altfor mange mennesker som plages av dårlig luft. Astmatikere, folk med hjerteproblemer, barn og unge, forteller statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet.

Fornuftig med flere virkemidler

Peter N. Myhre

Samferdselsbyråd Peter N. Myhre har liten tro på lavutslippssoner i Oslo.

Foto: Fremskrittspartiet

Han mener det er overraskende at byrådet i Oslo er så negative til lavutslippssoner.

- Jeg er nok litt overrasket, fordi vi har vært opptatt av å legge fram et forslag om lavutslippssoner fordi vi tror det kan være fornuftig å ha flere virkemidler tilgjengelig. Lokale myndigheter skal da få enda et tiltak som de kan velge å ta i bruk.

- Dette vil nok bare bli oppfattet som enda en avgift på helt nødvendig transport i tilegg til alle de avgiftene vi allerede har, sier samferdselsbyråd, Peter N. Myhre.

Utfasing av de mest forurensende lastebilene

- Lastebilen har nettopp fått en formidabel prisøkning i bomringen, er det da riktig med enda en avgift på toppen?

- Mens avgiften i bomringen går til å finansiere veiutbygging som også lastebilen har en stor egeninteresse av, så er jo en slik miljødifferensiert avgift som bare rammer de som forurenser aller mest noe helt annet. Der er formålet rett og slett å få til en raskere utfasing av de mest forurensende lastebilene, forteller Lahnstein.

Myhre har imidlertid lite tro på avgiftene.

- Kan ikke dette føre til at lastebileiere bytter ut gamle og forurensede biler tidligere?

- Det er lite som tyder på det, fordi lastebilparken i Norge allerede er så moderne, så det er få nye modeller som forurenser mindre enn de vi allerede har, sier han.