Årsaken Fylkesmannen oppgir er at forslaget ikke er forenlig med nasjonal klima- eller jordvernpolitikk.
– De nasjonale føringene krever at handel skal planlegges ut fra en høy arealutnyttelse, høy kollektivdekning, redusert parkeringsdekning og redusert bilbruk, sier Anne-Marie Vikla, fylkesmiljøvernsjef.
I forslaget legges det opp til parkeringsplasser for 1000 biler.
Les hele høringsuttalelsen fra Fylkesmannen.
Saken om Ikea i Vestby skal opp i Fylkestinget mandag, og kan havne i Miljøverndepartementet.
Matjord av beste kvalitet
Den planlagte utbyggingen på Delijordet i Vestby har vært omstridt også fordi den vil legge beslag på et stort jorde med førsteklasses matjord. Den 135 mål store tomta brukes i dag til korndyrking.
I noen tilfeller bestemmer myndighetene at jordvernet skal vike for viktigere samfunnsinteresser. Et eksempel på dette er store stamveiprosjekter. I slike tilfeller vurderes av og til å flytte jordmasser til ikke produktive arealer.
– Delijordet i Vestby er ikke et slikt tilfelle. Samfunnsinteressen her er ikke så stor at jordvernet må vike, sier Morten Ingvaldsen, landbruksdirektør.
– Det foreslåtte utbyggingsarealet i Vestby er kulturjord av beste slag. Flytting av jord i et slikt omfang er svært kostbart. Resultatet vil i de fleste tilfeller bli vesentlig dårligere enn utgangspunktet, sier Ingvaldsen.
- Les mer: Ikea har bestemt seg for Vestby
- Les mer: Politisk strid om Ikea i Vestby
IKEA har vurdert to tettsteder og åtte ulike tomter i Follo. Konsernet gikk vekk fra de andre alternativene fordi de ikke har store nok tomter, fordi opparbeidelse av tomter blir for dyre, eller fordi tomtene mangler gode nok veg- og togforbindelser.