20 prosent billigere enkeltbilletter i snitt. 40 prosent rabatt for de som kjører mye kollektivt, men ikke nok til at månedskort lønner seg.
Det var løftet til passasjerene i Oslo og Akershus da billettsystemet Reis ble lansert i april.
Men ting fungerer ikke alltid like godt i praksis som i teorien.
Mange som reiser med T-bane, trikk og tog, buss og båt, har opplevd at den reelle rabatten i Ruter-appen er mye lavere enn de ble forespeilet.
Raskere høy rabatt
– Reis er en stor suksess, men reisemønsteret er litt annerledes enn Ruter først trodde.
Det sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG). Hun forteller at rabatten nå er skrudd til.
– Vi justerer nå rabatten og kan gi folk enda raskere høy rabatt, sier hun.
Fram til nå har passasjerene måttet reise 15 ganger i løpet av en måned for å komme opp i 20 prosent rabatt. Fra og med denne uka holder det med sju.
Også rabatten på 40 prosent blir nådd noe tidligere.
Mer fleksibelt
Mange etterlyste mer fleksible kollektivbilletter etter pandemien. Reis skal være svaret på det.
– Noen reiser kanskje kollektivt én dag, har hjemmekontor én dag og går eller sykler en annen dag. Det å ha tilbud også om billigere enkeltbilletter er viktig, sier Sirin Stav.