Hopp til innhold

Radio 1 får bli i Oslo

Radio 1 overlever i Oslo. Det er klart etter at eieren SBS radio har kjøpt opp Jærradiogruppens konsesjon for Ski som også har Oslo som dekningsområde.

Radio 1
Foto: TERJE BENDIKSBY / Scanpix

Dermed har Radio 1 sikret seg retten til å sende i Bergen, Trondheim, Stavanger og Oslo.

Tommy Gaustad som er konstituert administrerende direktør i SBS radio er fornøyd.

– Det har vi fått til gjennom å kjøpe en radiokonsesjon for radioen i Oslo som gir oss mulighet til å fortsette satsningen på Radio 1 i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim også fra nyttår av.

Fikk avslag

Siden i fjor sommer har Radio 1 kjempet for konsesjon i hovedstaden. Da fikk de nemlig avslag av Medietilsynet på sin konsesjonssøknad i Oslo og Trondheim fordi de ikke var gode nok på lokalt innhold.

Les: Disse får bli på lufta

Men striden om lokalradiokonsesjoner skulle vise seg å være langt fra over. I november i fjor opphevet Kulturdepartementet tilsynets konsesjonstildelinger fordi det var strid om tilsynets oppfatning av begrepet lokalt innhold. Medietilsynet ba alle søke på nytt.

Les: - Forferdelig trist for Radio 1

I mars delte Medietilsynet ut nye konsesjoner og heller ikke denne gangen nådde Radio 1 opp. Etter nye klagerunder ble de i oktober i år klart at Radio 1 hadde tapt konsesjon i Oslo, men fått i Stavanger Bergen og Trondheim.

Hard konkurranse

Nå er det imidlertid klart at vi får høre mer av Radio 1 i Oslo også etter nyttår. SBS radio har kjøpt opp Jærradiogruppens konsesjon for Ski som også har Oslo som dekningsområde.

– Radio 1 Oslo er en veldig viktig Radio 1 kanal fordi det er en stasjon som dekker det største markedet og dermed er veldig viktig for et samlet Radio 1, sier Gaustad.

Medietilsynet skal ifølge Gaustad har godkjent kjøpet, men konkurransen i hovedstaden vil bli hardere.

– Det blir en knallhard konkurranse i lokalradiomarkedet fra nyttår av. Det kommer nye aktører i tillegg til at mange av de eksisterende aktørene fortsatt er der. Vi skal gjøre alt vi kan for å beholde den posisjonen vi har. Vi skal lage et nytt og bedre Radio 1 for lytterne våre i tiden som kommer, avslutter Gaustad.