Den tilsynelatende vanlige sykkelen har en skjult drivkraft, et lite batteri som gir ekstra krefter i oppoverbakkene.
Blir ikke svett
Dette er ingen sykkel for de som vil trene og komme seg i form, men for Cecilie handler det om å komme seg effektivt rundt i byen.
- Trene gjør jeg når jeg skal trene. Når jeg skal på møter vil jeg ikke komme frem svett og varm, sier hun.
Med gass på håndtaket som på en moped får hun drahjelp og sparer på egne krefter.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kostbar
Elektriske sykler er ikke like utbredt i Norge som de er i mange andre land. En av grunnene er kanskje at sykkelen koster mellom 10 og 15.000 kroner.
Flere sykkelbutikker i Østfold har tatt inn el-sykkelen, men daglig leder i Gaarder Sport, Ragnar Frøland, i Fredrikstad forventer ikke at den skal bli allemannseie.
Han sier den egner seg mest til de som har nedsatt lungekapasitet og andre funksjonshemninger.
- Som å sykle i nedoverbakke
For Cecilie Kildahl og hennes familie har det vært en god investering, siden el-sykkelen erstatter en bil nummer to.
– Den er veldig behagelig. Det er som å sykle nedover hele tiden, men jeg blir ikke sprek av å sykle på den da, ler Kildahl.