– Jeg tror det er lurt å ligge unna dieselbiler nå fordi dieselbiler kommer til å synke kraftig i verdi de neste åtte til ti åra, sier miljøpolitisk talsmann i bystyret, Andreas Halse (Ap).
Årsaken er at politikerne kommer til å innføre en rekke restriksjoner mot dieselbiler (se faktaboks), blant annet forbud mot å kjøre dieselbiler på dager med høy luftforurensning.
– Det beste er jo selvfølgelig at folk kjøper el-bil, men det er ikke et alternativ for alle. Det er nok likevel lurt å vite at hvis du kjøper en dieselbil nå, så kjøper du en bil som blir mindre og mindre verdt, sier Halse.
– Ufortjent dårlig rykte
I bilbutikken Thrane-Steen på Skøyen fnyser de av utspillet til Oslo Ap.
– Det er en myte at dieselbiler slipper ut mer helsefarlig nitrogendioksid enn bensinbiler, sier salgsansvarlig Finn Karlsen.
Han mener ny teknologi i dieselbilene gjør at disse bilene ikke er så skadelige for luftkvaliteten som tidligere.
– Det kan virke som om politikere som kommer med slike utspill ikke har fulgt med på den teknologiske utviklingen, sier Karlsen.
Salgsansvarlig hos Thrane-Steen på Skøyen, Finn Karlsen, fnyser av advarselen fra Ap, og mener politikerne må følger med på den teknologiske utviklingen på bilfronten.
Foto: Milana Knezevic / NRKFire av ti velger diesel
Salget av dieselbiler har falt jevnt siden 2012, men fortsatt velger fire av ti norske bilkjøpere en dieselbil, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk.
Å kjøpe bil er en stor investering og mange kunder spør derfor bilforhandler Finn Karlsen om råd.
– Det er ikke lett å vite hva man skal råde kundene til å kjøpe. I 2007 oppfordret jo myndighetene folk til å kjøpe dieselbiler fordi de slipper ut mindre karbondioksid, nå sier de det motsatte, sier Karlsen oppgitt.
Helsefarlig luft
Det som er udiskutabelt er at lufta i Oslo og andre storbyer i Norge er altfor dårlig. Så helsefarlig er lufta at EFTA-domstolen dømte Norge for brudd på EUs direktiv for luftkvalitet.
- Les også:
– Dette er et stort helseproblem. EU's miljødirektorat har beregnet at bare i Norge har vi 200 for tidlige dødsfall på grunn av utslipp av nitrogendioksid, som i stor grad kommer fra dieselbiler. Derfor er vi nødt til å handle nå, sier Andreas Halse (Ap).