Rederiet Kystlinks økonomiske problemer ved årsskiftet, førte til at en rekke større kreditorer startet opp selskapet Nye Kystlink, for ikke å miste alle sine verdier i en konkurs.
Kystlink hadde ved årsskiftet rundt 50 millioner i kreditorgjeld, og hadde en konkursbegjæring mot seg for mislighold av regninger.
Opprettholder Strömstad-planer
Kystlink hadde planer om en Strömstad-rute fra Langesund med fergen "Pride of Telemark".
Etter en dragkamp med Strömstad kommune rett før årsskiftet, vant Kystlink frem, og sikret seg retten til å få bruke havna i Strömstad, der Color Line så langt har vært enerådende med sine ferger mellom Strömstad og Sandefjord.
Nye Kystlink ønsker både å opprettholde ruten Langesund - Hirtshals og videreføre planene for rutetrafikk til Strömstad.
– Vi vil ikke endre konseptet som går ut på å frakte passasjerer og gods over Skagerrak. Samtidig har vi også stor tro på Strömstad og vil videreutvikle arbeidet med denne ruta, sier Lars Bjerke Tho, økonomisjef i Taubåtkompaniet, som eier store deler av Nye Kystlink, til Porsgrunds Dagblad.
Skjær i sjøen
Men selv om Nye Kystlink ønsker å videreføre Strömstad-planene, kan det være nye skjær i sjøen for en rute Langesund-Strömstad.
Color Line hevder at deres avtale med Strömstad kommune ikke strider med EU-reglene, og at avtalen om enerett på havna i den svenske kystbyen, fortsatt gjelder.
- Dette går på forståelsen av hva EU-reglene innebærer, og vi mener at vi har vårt standpunkt forankret på trygg grunn, sier informasjonsdirektør i Color Line Helge Otto Mathisen til NRK Østfold.
Color Line vurderer å fremme saken for svensk domstol.