–Jernbaneverket skal finne ut hvor risikoen er stor for at det skal gå galt, og så bytter de der, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Da han tirsdag kveld besøkte Indre Østfold var han allerede godt informert om de store forsinkelsene reisende på Østfoldbanens østre linje opplever nesten daglig.
Han forklarte at det er fire ulike årsaker til at togpassasjerene mellom Mysen og Oslo i vinter har opplevd tog som ikke går, forsinkelser og overfylte tog.
Kan ikke vente
Gamle skinner og kjøreledning som ikke har vært byttet på flere tiår er to av forklaringene.
Samferdselsministeren vil ikke vente med å bytte all infrastruktur til nytt dobbeltspor kommer om fire- fem år.
–Målet er å ikke pusse opp ting vi vet vi skal legge ned, men vi må sørge for at det er tilstrekkelig funksjonelt.
Derfor skal Jernbaneverket bruke ultralyd for å sjekke standarden og bytte ut det som kan skape problemer, sier Solvik Olsen.
–Jernbanen har ingen funksjon hvis den står.
Ikke testet nok
Solvik Olsen mener Flirt-togene generelt er bedre enn de som gikk på østre linje før. Men stigtrinnene som er spesiallaget for Norge, har skapt problemer i kulda. Det er også problemer med å kjøre med doble togsett.
Han mener det tyder på at det ikke er testet at funksjonen var god nok.
–Her har en lært av dette. Det er noe NSB tar med videre og sørger for at alle disse elementene byttes ut på de togene vi allerede har og at det blir forbedret på de titalls togsettene vi har i produksjon.