Torsdag ble bypakken for Fredrikstad vedtatt, med bompenger og rushtidsavgift.
– Det er ikke noe vi vil ha, men vi ser at det koster oss enda mer penger å stå i kø, sier regiondirektør Espen N. Evensen i NHO Østfold.
Han mener næringslivet ikke har tid til å vente på en statlig finansiering av bypakken.
– Derfor har et bredt sammensatt næringsliv akseptert at bompenger er den eneste måten å få til de løsningene som er helt nødvendige i Nedre Glomma.
- Les også:
– En ordentlig storby
Ordfører Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet omtaler bypakke-vedtaket i Fredrikstad som et historisk transportløft for Nedre Glomma.
– Endelig mannet denne regionen seg opp til å ta en beslutning som gjorde at vi får en riktig utvikling på veiene våre i forhold til kollektivtrafikken vår, og som vil gi et bedre grunnlag for å få til økt verdiskapning, sa ordføreren torsdag.
7,8 milliarder kroner skal brukes på veibygging, gang- og sykkelstier og kollektivtrafikk.
– Det er jo nettopp det som er det vesentlige, at vi nå får veier med bedre fremkommelighet og mindre sårbarhet, sier Espen N. Evensen.
– I tillegg får vi gode miljømessige løsninger gjennom en betydelig kollektivandel. Nå skal Fredrikstad bli en ordentlig storby der det er mer normalt å ta bussen til jobben.
- Les også:
(Teksten fortsetter under bildet.)
– Kan ikke tro og håpe
Fremskrittspartiet mener det fortsatt er mulig med en statlig finansiering.
– Vi er jo for bypakken, det var vært punkt én. Nummer to var at staten skal finansiere det. Jeg tror at hvis folk stemmer riktig i september så vil vi få en statlig finansiering, sa Bjørnar Laabak (Frp) etter at vedtaket ble fattet.
Regiondirektøren i NHO Østfold tror pengene fra staten ligger for langt frem i tid.
– I utgangspunktet er vi helt på linje med Frp i at veiutbygging er en statlig oppgave. Men vi kan ikke tro og håpe på løsninger som kanskje kommer en eller annen gang i fremtiden, sier Evensen.
- Les også: