Helene Larsen og Camilla Strømberg måler hverandre med Annis-klossen. Foto: Kathrine Bjune.
Helene Larsen bruker Annis kloss til å måle hvor høy Monir Rfifi er. Annis kloss er en trekloss som er en centimeter høy og en desimeter lang, og som har en en meter lang tråd festet til et hull.
- Den kan du nesten måle alt med. Mennesker, stolper, alt, nesten, sier Helene.
Både hun og Monir går i 4A på Lutvann skole, og de synes det er gøy å lære matte på en litt annen måte enn gjennom bøker inne i klasserommet.
- Ja, vi lærer masse i uteskolen der vi lager bål og jobber og sånn. Vi lærer veldig mye, sier Monir.
Helene Larsen, Monir Rfifi og Camilla Strømberg. Foto: Kathrine Bjune.
Teori i praksis
- Det er viktig at det henger sammen det vi gjør i klasserommet og det elevene opplever i livet sitt. Så det er viktig å vise at den matematikken som står i læreboka er relevant, og det er det vi driver med på uteskolen, sier Kathrine Bjune.
Hun er lærer ved Lutvann skole og er ikke i tvil om at elevene får mye ut av å lære matte på en litt utradisjonell måte.
- Ungene gjør en masse matematikk. De leker og spiller og gjør ting som egentlig er avansert matematikk. Men de er kanskje ikke alltid klar over at det er de gjør, sier Bjune.
Full satsing
For å øke interessen for matematikk, satser skolene i Oslo og Akershus nå for fullt for å nå elevene på en ny måte. Målet er å bedre resultatene i ungdomsskolen og i videregående skole med to prosent innen 2006, forteller pedagogisk veileder i skoleadministrasjonen, Astrid Stamenov.
- Søkningen til realfagsstudier er bekymringsfullt synkende, og vi må gjøre noe med realfagundervisningen generelt og matteundervisningen spesielt. Og norske elever skårer dårlig i internasjonale tester, sier hun.
Mattefestival
Tirsdag ble det arrangert mattefestival i Middelalderparken i Oslo, der mange skoler fikk vist fram sine alternative måter å lære matte på. Men det skal gjøres mye mer for å fremme matematikkfaget i skolen, forteller Stamenov.
- Blant annet skal vi kartlegge lærernes kompetanse for å se hvorfor de jobber med matte og hvordan de gjør det.
- Så denne satsingen skal løfte motivasjonen og inspirasjonen?
- Helt klart, og den skal løfte hverdagen for elevene som sitter der ute og mottar matteundervisningen. For det er de som er det endelige målet, at de skal oppfatte at dette virkelig er gøy.
Viktig matte
Men Joachim Amli har allerede skjønt at det kan være ganske viktig å lære seg matte.
- Det er lurt å lære seg matte, sier han.
- Hvorfor det?
- Sånn at man ikke blir dum når man blir voksen.