
Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Utdanningsforbundet mener at mange skolebarn med vanskeligheter ofte går uten spesialundervisning i grunnskolen, fordi foreldrene ikke kjenner rettighetene sine.
Barna har lovfestet rett til hjelp, selv om kommunene har problemer med økonomien. Men lederen for Utdanningsforbundet i Buskerud, Sven Arne Sørensen, tror informasjonen til foreldrene er for dårlig.
- Jeg mener at både kommunene og skolene kunne vært flinkere til å informere, sier han.
Kan kreve
Sørensen forteller at foreldrene har mange rettigheter når det gjelder spesialundervisning.
- Foreldre kan kreve å få en sakkyndig vurdering og da er skolen forpliktet til å iverksette tiltak slik at eleven får den oppfølgingen han eller hun har behov for, sier han.
Sørensen sier at det er altfor få foreldre som benytter seg av denne muligheten.
- Kommunene slurver
Utdanningsdirektør Karl Einar Schrøder-Nielsen bekrefter at det er få som benytter seg av retten til å klage på manglende spesialundervisning.
Han tror enkelte kommuner slurver en del med informasjonsansvaret.
- Kommunene er nok ikke like flinke til å opplyse om den muligheten foreldre har til å klage dersom de ikke er fornøyd med det tilbudet de får, sier Schrøder-Nielsen.