– Jeg synes det er skummelt, fordi strekningen er ike godt tilrettelagt for sykler. Du blir sendt mellom fotgjengere og bilister, og bilistene er ikke særlig nådige i sin kjøring.
Slik beskriver Ida Kristine Gøransson sin opplevelse av å være syklist på Ring 2 i Oslo.
- Les også:
- Mangler vilje
Torsdag ettermiddag var hun ute og syklet på samme sted der en kvinnelig syklist omkom tidligere på dagen.
Ulykken torsdag ettermiddag skjedde i krysset mellom Kirkeveien og Sognsveien.
Foto: Øyvind Bye Skille / NRKUlykken skal ha skjedd etter at to syklister først kolliderte, kvinnen falt så ut i veien og ble overkjørt av en buss.
Marianne Borgen leder i samferdsels- og miljøkomiteen, mener det er for liten vilje i byrådet til å satse på sykkelveier.
– Det har ikke stått på penger de siste årene. Bystyret har satt av penger til sykkelveier, men det skorter på gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje, sier hun.
- Les også:
- Les også:
- Sin verste fiende
En av de andre syklistene ute torsdag ettermiddag var Per Henrik Zahl. Han mener at syklister ofte skaper farlige situasjoner for hverandre.
– Syklistene er sin egen verste fiende. De sykler i begge retninger på samme fortau.
Det har Bymiljøetaten i Oslo tenkt til å gjøre noe med. Til Ring 2 er planene klare.
– Vi er i gang med detaljplanleggingen der nå. Det er en lang strekning, og det er mye som skal på plass, men vi regner med at det vil være byggeklart tidligst i 2014, sier Alise Davidsen kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten.
- Vi satser
Marianne Borgen mener byrådet ikke vil prioritere syklister foran bilister. Dette avviser samferdselsbyråd Ola Elvestuen.
– Byrådet satser på sykkel, men det er ingen tvil om at utbyggingen av hovedsykkelvei-nettet tar lang tid, sier han.
– Det er kompliserte prosjekter som er igjen, og dette er noe det jobbes kontinuerlig med, forklarer samferdselsbyråden.