Moss havn er lei av lykkejegere, som ønsker rask profitt, og bruker ikke tid på å skaffe mer fergetrafikk til havneområdene, skriver Havneavisen.
De siste årene er det flere selskaper, som med dårlig resultat, har prøvd å få til fergedrift til og fra Moss havn.
Sagafjord kom aldri i rutedrift fra Moss havn, og selskapet, som eide skipet, gikk konkurs. Foto: NRK
- Vi skjenker ikke denne type aktivitet en tanke. Det virker som om det er prestisje for en by å ha utenlandsferge, men vi har etter hvert fått flere eksempler på lykkefugler som ikke har klart å lykkes, sier havnesjef Reider M. Hansen til Havneavisen.
Konkurser
Saga Line var sist ute i rekken av selskaper, som prøvde seg i Moss havn, men gikk konkurs i 2004.
Også selskapet Jetlink AS, som hadde målsetningen om å etablere raske ferger til Danmark, måtte gi tapt.
JetLink gikk også konkurs, og ga opp.
Internasjonale ferger til og fra Moss havn er nå et ikke-tema.
Bastø Fosen er gullfuglen
I Moss havn går riksvegfergesambandet til og fra Horten.
Tre ferger trafikkerer strekningen og i 2005 fraktet Bastø Fosens tre ferger 1.255.985 kjøretøy.
I 1996 var antallet kjøretøy på 688.187. Det er nærmest en fordobling på ti år.
Den travleste måneden i året er juli på strekningen.
I juli 2005 ble 153.500 biler fraktet over Oslofjorden mellom Horten og Moss.