Hopp til innhold

Elbiler gir oss mindre rom for feil i trafikken: – Biler på veien kjører fra rallybilene

Hvem som helst kan gå inn til en bilforhandler og kjøpe seg en elbil med langt flere hestekrefter enn en NM-vinnende rallybil.

Anders Grøndal viser fram hestekreftene i en elbil hvem som helst kan kjøpe, sammenlignet med hans egen rallybil.

En av elbilene han selger på Grøndalen bilbutikk har 487 hestekrefter. 187 mer en rallybilen hans.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

For et par tiår siden kunne man se lenge etter en bil som gikk fra 0 til 100 km/t på 3–4 sekunder. En slik akselerasjon var forbeholdt dem med råd til dyre superbiler og profesjonelle førere på racerbanen.

Dette er nærmest standarden på nye biler.

– Nå har du biler på veien som kjører fra rallybilene, sier rallyføreren Anders Grøndal.

Han har tatt hele 18 NM-gull i bilsport, og holder rekorden for flest NM-gull i norsk bilsporthistorie.

Anders Grøndal.

Anders Grøndal vet hva som skal til for å håndtere raske biler.

Foto: Benjamin A. Ward

På Gulskogen i Drammen selger han elbiler som er raskere enn hans egen rallybil.

– Jeg skjønner at folk syns det er kjempegøy, men man må behandle disse bilene med stor respekt. Ting skjer veldig fort når man kan komme så raskt opp i høye hastigheter, sier han.

Les også: Hadde du klart å bestå oppkjøringen på ny?

Pål Harstad kjører bil
Pål Harstad kjører bil

Gir mindre rom for feil

At Ola og Kari Nordmann kan komme seg opp i topphastigheter på null komma svisj, gir oss mye mindre rom for å gjøre feil i trafikken.

Dagfinn Moe

Dagfinn Moe, trafikkadferdsforsker ved Sintef.

Foto: Privat

– Det spiser opp slingringsmonnet man må ha for å samhandle på en sikker måte i trafikken, sier Dagfinn Moe, trafikkadferdsforsker ved Sintef.

Ifølge tall fra SSB var to av tre nyregistrerte personbiler i 2021 elbiler. De helelektriske kjøretøyene utgjør nå 16 prosent av alle bilene i Norge.

– Dette er biler som har en kraft man bare kunne drømme om da vi kun hadde forbrenningsmotorer. De er raskere og har en skarpere akselerasjon, sier Moe.

Hadde valgt elbilen til dragrace

At elbilene er raske til å komme opp i fart, betyr ikke at de er like gode til å bremse ned.

Anders Grøndal

Anders Grøndal, har 18 NM-gull i bilsport.

Foto: Privat

– Batteriene gjør elbilene veldig tunge, så bremselengden vil bli mye lenger. Rallybilen veier ingenting, så den stopper på en femøring, sier Grøndal.

Rallybilen til Grøndal har 300 hestekrefter. En bil han har trent mye på å mestre.

Det eneste man trenger for å kjøpe en bil med nærmer 500 hestekrefter, er et vanlig førerkort.

Les også: Mange er usikre på om de ville bestått førerprøven

Thea Jenssen Refsland tester kjøreferdighetene etter å ha hatt førerkortet i fem år.
Thea Jenssen Refsland tester kjøreferdighetene etter å ha hatt førerkortet i fem år.

– Nå er det ikke slik at man trenger å bruke alle hestekreftene, selv om man har dem. Men jeg vet hvilken bil jeg hadde valgt om jeg skulle kjøre dragrace.

Ettersom elbiler ofte er nyere enn fossile biler, er de utstyrt med mange moderne hjelpemidler for å skape god flyt i trafikken. Adaptiv cruisekontroll, kjørefeltvarsling, antispinn og antiskrens for å nevne noe.

– Man kan bli sløvere av for mye hjelp. Man kan begynne å stole for mye på elektronikken, og at alt ordner seg. Men det er føreren som sitter med ansvaret, sier Moe.