Både NSB og Flytoget ønsker at tog østfra som i dag snur på Skøyen eller Oslo S, i framtida skal ha Lysaker som endestasjon.
Dette innebærer behov for egne snuspor i kortest mulig avstand vest for Lysaker.
Etter å ha vurdert flere alternativer har Jernbaneverket funnet ut at Høvik stasjon er den beste alternativet som snustasjon, både når det gjelder avstanden fra Lysaker og behovet for inngrep i omgivelsene.
Dermed må stasjonen bygges om.
Dobbelt så mange avganger
Ifølge direktør i NSB Persontrafikk, Tom Ingulstad, blir togtrafikken ved stasjonene Blommenholm, Høvik og Stabæk erstattet med buss, mens det nye dobbeltsporet på strekningen ikke blir berørt.
Det gjelder togene som stopper i Sandvika, på Lysaker, Skøyen og Nasjonaltheateret fordi de nå går på den nye Askerbanen.
Ombyggingen vil gi dobbelt så mange togavganger i timen fra Høvik og de andre lokalstasjonene langs Drammenbanen.
Som i år vil også Oslo S stenges for utbedringsarbeider store deler av sommeren neste år.