Etter mange år på Femsjøens bunn, og ytterligere tolv år under restaurering, ble dampskipet D/S «Turisten» satt i trafikk på Haldenkanalen i fjor sommer.
Stengte sluser på Ørje og nå senest seilingsforbud har imidlertid sørget for å begrense D/S Turistens bevegelser på vassdraget kraftig.
- Les også:
- Les også:
Freder båten som del av norsk transporthistorie
Som plaster på såret har Riksantikvaren nå varslet at dampskipet bør fredes.
Forslaget om fredning omfatter fartøyet med fast inventar og utstyr.
Fredningen skal i seg selv ikke være til hinder for fartøyets videre drift.
Fredningen av D/S "Turisten" begrunnes med at fartøyet er en av få gjenværende fra den store flåten av passasjer- og godsruteskip som trafikkerte vannveier og sjøer i Norge.
Ifølge Riksantikvaren representerer D/S «Turisten» transport- og skipshistorie fra den tiden før utbygging av moderne landveis transportsystem.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Del av verneverdig kulturlandskap
Fredningen inngår i en større sammenheng som også inkluderer vern av deler av vassdraget med sluser og anløpssteder. Riksantikvaren betrakter fartøyet som et viktig element i det verneverdige kulturlandskapet i området.
Skipet er restaurert etter Riksantikvarens krav og retningslinjer. Fartøyet har sin
originale dampmaskin fra 1887, og en lang rekke gjenstander og deler er gjenfunnet og bragt om bord i forbindelse med restaureringsarbeidet.
Kongen reiste med skipet i 1909
I varselbrevet om fredningen gir Riksantikvaren følgende korte historikk om båten:
«D/S «Turisten» ble bygget ved Nylands Mek. Verksted i Kristiania som byggenummer 65 i 1887.
I tiden før bilveier og landveistransport ble utbygget fraktet dampskipet varer, husdyr og passasjerer langs vannveien i Haldenvassdraget. Skipet var også sterkt involvert i tømmertransporten. I 1909 reiste også kong Haakon med D/S «Turisten».
I 1898 kom Urskog–Hølandsbanen, en smalsporet jernbane, til Skulerud. Det ble et gjennombrudd for turisttrafikken. En populær rundreise ble etablert; tog fra hovedstaden, båttur med DS «Turisten» fra Skulerud til Tistedal og tog tilbake til hovedstaden. Da banen ble lagt ned, falt rundreisen bort, og i 1963 var det slutt også for «Turisten». Etter lengre tids opplag ble hun i 1967 ribbet og senket i Femsjøen ved Halden.»