Hopp til innhold

Bussholdeplasser tagges ned

Hærverk på leskur og informasjonstavler koster samfunnet store summer hvert år.

Nedtagget bussholdeplass

Det er mange leskur som dette omkring i Østfold.

Foto: Christian Nygaard-Monsen

Hærverk på bussholdeplasser er et stort problem for Østfold kollektivtrafikk og Statens Vegvesen.

Føler seg maktesløs

Ruteknusing og tagging fører til at kostnadene til reperasjoner og vedlikehold er på flere hundre tusen kroner i året.

Spesielt langs Glommaringen er problemet stort.

Video nsps_upload_2009_2_10_16_6_34_551.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Markedssjef i Østfold kollektivtrafikk, Kjetil Gaulen, føler seg maktesløs.

- Det er ikke noe pent med nedtaggede leskur og informasjonstavler, og det er ikke noe hyggelig for kundene som kommer til og fra bussen og møter infrastukturen på denne måten. Vi skulle gjerne hatt det på et helt annet vis, sier Gaulen.

- Unødvendig ressursbruk

Statens Vegvesen og Østfold kollektivtrafikk må sammen ta kostnadene.

Gaulen vet ikke eksakt hvor mye penger som går med til vedlikehold hvert år, men sier det er mye.

Markedssjef i Østfold kollektivtrafikk, Kjetil Gaulen

Markedssjef i Østfold kollektivtrafikk, Kjetil Gaulen, er oppgitt over hærverket på bussholdeplasser langs Glommaringen.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

- Vi har hos oss en person som bruker store deler av tiden sin på å reise omkring og ordne informasjonstavlene, så de ser noenlunde leselige ut. Jeg synes det er trist, fordi vi gjerne skulle ha brukt de ressursene på andre og mer nyttige ting. Dette er egentlig helt unødvendig ressursbruk, sier Gaulen.

- Mulig med alternativ finansiering

Det er spesielt langs riksvei 111 at hærverket er ille.

Gaulen håper at det kan bli bevilget mer midler til vedlikehold, men sier det finnes andre alternativer.

- Ihvertfall enkelte steder går det an å vurdere alternativ finansiering, altså at man selger reklame på leskurene og på den måten finansierer vedlikehold. Det har man gjort blant annet i Sarpsborg kommune og Moss kommune. Det fungerer veldig bra. Det kommer også i Fredrikstad, i byområdet, etterhvert, så det er en mulighet langs trafikktunge strekninger, sier Gaulen.