Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Bekkestua blir siste stopp for Kolsåsbanen – Meldingene som kom var jo litt negative, men det er bare å forvente, sier Bondi Johannessen.
- Bekkestua blir endestasjon for Kolsåsbanen – Det virker som det er tverrpolitisk enighet om å utrede metro til Bekkestua som foreløpig alternativ, sier Helle.
- Kolsåsbanen
Hverken Stor-Oslo Lokaltrafikk, Statens vegvesen eller Oslo Sporveier har tro på en rask T-bane når Kolsåsbanen skal fornyes.
T-bane, eller en metro må ende på Bekkestua, mens matebusser eller trikk blir løsningen på resten av banen, mener ekspertene.
Tverrpolitisk enighet
Men Borghild Tenden fra Venstre og Bærum har ennå ikke gitt opp å få Metro til Kolsås.
– Det som er viktig å få banen opp å gå, så skal vi sette oss i ro og mak og se hva som er det beste. Jeg tror det beste er en raskest mulig framkommelighet, sier Tenden.
Leder av Samferdselsutvalget i Akershus Erlend Helle fra SV er mer konkret.
– Det virker som om det er tverrpolitisk enighet om at vi må utrede metro til Bekkestua som et foreløpig alternativ.
– Er dere på jakt etter det billigste alternativet?
– Nei, det som er klart er at tilbudet må henge sammen med det som er i Oslo, og det må være et godt og framtidsrettet kollektivtilbud.
Oslo bestemmer tilbudet i Bærum
Kolsåsbanen.
Kolsåsbanen skal gå i pendel mellom Bærum og Lambertseter. Oslo Sporveier gjorde det igår helt klart at det er Lambertseterbanen som vil bestemme tilbudet på Kolsåsbanen.
– Det som er en realitet er at vi kan ikke vedta et t-banesystem ute i Akershus alene, uten at det er en del av Oslo sitt tilbud, og det har jeg stor forståelse for, sier Helle.
Bare Aksjonsgruppen for drift av Kolsåsbanen mente at Metro blir billigere og bedre enn trikk.
– De har ikke sett så mye på helheten som de kanskje burde ha gjort, sier nestleder Janne Bondi Johannessen i Aksjonsgruppen for Kolsåsbanen.