Hopp til innhold

Han bygde opp fanskaren på TikTok – «kult og unikt», sier P3s musikksjef

Fra «køddelåter om aluminiumsfolie og snus» til millioner av streams på Spotify. Nå vil Niklas «Bølgen» Paulsen bli en av de største.

Niklas «Bølgen» Paulsen foran en stor, gul trestol i ei gate i Drammen på sommertid.

Niklas «Bølgen» Paulsen er stor på TikTok og Spotify. Nå håper han på å kunne leve av musikken.

Foto: HENNING RØNHOVDE / NRK

– Jeg hadde ikke hatt noe her å gjøre hvis jeg ikke hadde en tanke om at jeg enten er eller kan bli best.

20 år gamle Niklas Paulsen fra Drammen var for ett år siden et ubeskrevet blad. En «nobody». Bare en alminnelig gutt med sansen for det de fleste gutter har sansen for: Damer, festing og moro.

For ikke å glemme musikk.

– Det begynte i 10-årsalderen. Skrev låter på gitar. Dårlige greier selvfølgelig. Men jeg kunne lage låter, holde takten og rime sånn halvveis, mimrer Paulsen.

Etter hvert slo han seg sammen med en musikkinteressert kompis. 14-åringene spilte inn hjemmesnekrede sanger.

Artisten Bølgen aka Niklas Paulsen

For ett år siden hadde knapt noen utenfor Drammen hørt om Niklas Paulsen.

Foto: Henning Rønhovde / NRK

– Vi begynte å legge ut køddelåter på SoundCloud. «Ali Fuckings Miniumsfolie» var den første, ler Paulsen som snart fulgte opp med en låt om snus.

I drammensområdet ble låtene populære, iallfall på fester. Det ga mersmak. Unge Paulsen kjøpte proft musikkutstyr og skrev nye låter «hele tiden».

Han bygget opp en stor fanskare på TikTok, teaset med musikksnutter – og under artistnavnet Bølgen slapp han i fjor sommer debutlåten «Er ikke verre».

– Et tegn i tiden

På Spotify nådde den én million avspillinger på fem dager. I skrivende øyeblikk har den 13.553.774 streams.

– Han er en ny og spennende artist. Veldig kult og unikt at han er streamet så mye til å være en ny artist. Og kult at han starter på TikTok – det er et tegn i tiden, en ny måte å promotere musikken sin på, sier musikksjef i P3, Adiele Helen Krüger Arukwe.

Adiele Helen Krüger Arukwe

Musikksjef i NRK P3, Adiele Helen Krüger Arukwe, synes det er kult med artister som går utradisjonelle veier for å promotere musikken sin.

Foto: Madeleine Delp Bergsjø

Bølgen har siden skylt i land flere låter. I kjølvannet ble han spellemannprisnominert til Årets Gjennombrudd. Hans aller første konsert var ikke akkurat småtterier heller.

– «Allsang på grensen». Det var noe av det sykeste jeg har opplevd! Jeg fikk totalt blackout, husker ingenting. Men det gikk veldig bra.

Planen nå er låtslipp i juni, juli samt en EP til høsten. Men ikke i fysisk format.

– Kun digitalt. Sånn er det blitt.

– Millioner av streams. Blir du rik av dette?

– De fleste som synger på norsk kan ikke leve kun av streams. Det gir litt avkastning, men jeg må spille konserter!

Motebølgen

Slash har flosshatt. Tix har pannebånd og pels. Borat har badedrakt.

Bølgen har skjerf. Egendesignede skjerf som fansen snart kan kjøpe.

– Er det her du skal tjene penger?

– Nei, jeg har alltid likt å bruke skjerf. Pappa brukte det da han kjørte motorsykkel, så begynte jeg å bruke det. Grunnen til at de nå legges ut for salg er fordi jeg har fått ekstremt mange forespørsler om det. Jeg bestemte meg vel egentlig for å ha et kjennetegn: «Hvis du ikke vet hvem Bølgen er, så har du kanskje sett han blonde med skjerf».

Niklas «Bølgen» Paulsen

«Han blonde med skjerf».

Foto: Henning Rønhovde / NRK

På spørsmål om han har ambisjoner om å gjøre det stort i utlandet, svarer han at han «bare vil skrive på norsk».

– Eller kanskje i Sverige, da. Men jeg vil ikke synge på svensk. Da vil jeg lage såpass bra musikk at til og med svenskene hører på det, svarer Bølgen som avslutter slik:

– Jeg har helt klart ambisjoner om å bli en av de største i Norge. Hovedmålet er å være en reisende musiker og leve av det.