Hopp til innhold

- Regjeringen velger vei før tog

Naturvernforbundet mener dagens regjering gir blaffen i miljøspørsmål hvis de ikke går inn for dobbeltspor mellom Oslo og Ski.

Tog
Foto: Rainer Prang / NRK

Debatt: Hva med Østre Linje?

Debatt: Hvordan bør togtilbudet være

Strekningen er en flaskehals for lokaltog og for Østfoldbanen.

Bra veier - treg jernbane

- Det er et tankekors at det nå er i ferd med å bli en voldsom kapasitet på veinettet mellom Oslo og svenskegrensene. Det betyr at det er behagelig og enkelt for mange og kjøre bil langt.

- Det er en utvikling det er ganske klart av vi ikke kan fortsette med i framtiden. Om man skal ha sjans til å stagge denne bilkjøringen, så må man ha bedre kapasitet på jernbanen.

Det sier leder i Naturvernforbundet i Østfold, Ragnar Johnsen.

Han er sjokkert over signalene som har kommet før nasjonal transportplan legges frem torsdag.

Prioriterer vedlikehold

Tirsdag ble det kjent at Jernbaneverket vil prioritere vedlikehold i stedet for nytt dobbeltspor i sitt forslag til Nasjonal Transportplan.

Et nytt dobbeltspor mellom Ski og Oslo vil koste omlag 10 milliarder kroner. Samtidig sliter Jernbaneverket med et enormt vedlikeholdsetterslep på skinner og signalanlegg.

Regionstogene fra Østfold blir ofte stående i kø etter lokaltogene på vei inn mot Oslo S.

Hvis forslaget om å skrinlegge dobbeltsporet går gjennom, betyr det at pendlere trolig må vente i minst 15 år før det kan bli slutt på køene på strekningen.

Hvis det skjer mener Johnsen det viser at dagens regjeringen prioriterer vei foran miljøvennlig jernbane.