Halden kommunes intensjonsavtale med Norske Skog Saugbrugs om at kommunen får tomter mot at Saugbrugs får nye havnefasiliteter på Sauøya har skapt voldsom lokal debatt over flere år.
Etter en serie artikler i Aftenposten denne uka, der blant annet Kystverket slår fast at de ikke har tro på at Halden kommune får den trafikkveksten kommunen har lagt til grunn for utbyggingen av havna, blusser den lokale debatten opp igjen.
- Dette bør få kommunen til å bremse prosjektet, sier Høyres gruppeleder i kommunestyret, Carl-Victor Sundling, til NRK.
Les også:
Det største byggeprosjektet i kommunal regi noensinne
Halden kommune planlegger å bygge jernbanebro over til Norske Skogs anlegg på Sauøya, sprenge jernbanetunnel i fjell på Sauøya og lage ny offentlig havn ytterst på øya.
Aftenposten skriver at avisen sitter med en hemmeligstemplet prosjektrapport, som indikerer at prislappen havner opp mot 200 millioner kroner.
Halden havn har mistet mye trafikk de senere årene, og i all hovedsak er det råvarer til Saugbrugs og utskiping av papir fra fabrikken i Halden og papir fra Norske Skogs fabrikk på Follum, som utgjør trafikken.
Men denne trafikken går over Norske Skogs egen havn og ikke fra den offentlige havna.
- Rådmannen har gjort beregninger som viser at investeringene svarer seg med dagens trafikk, sier Halden Arbeiderpartis ordfører Per-Kristian Dahl til Aftenposten.
NRK har torsdag forsøkt å få ordføreren i tale, men har ikke lykkes å oppnå kontakt med ham.
Ingen prioritert havn
I kommunestyrets sakspapirer fra desember i fjor påberoper Halden kommune seg at Halden havn har en rolle i Nasjonal Transportplan.
Kystverket avviser utspillet og viser til at Halden havn ikke er prioritert i Nasjonal Transportplan, og først og fremst er å betrakte som en lokal havn for næringslivet.
- Havnen er ikke en av de utpekte stamnettshavner langs kysten, sier Kystverkets Roar Johansen til Aftenposten.
Kystverket er slett ikke fornøyd med leieavtalen kommunen har for nordhavnen på Sauøya, og mener inntektene blir alt for små for havnekassen.
For ny havn vil investeringene være på rundt 200 millioner. Merutgiftene for drift av den offentlige havnen er beregnet til 7,5 millioner hvert av de første fem år og deretter årlig 9,5 millioner kroner.
Beløpet forutsettes å kunne dekkes inn ved forretningsutvikling av havnevirksomheten som får konkurransedyktig jernbanetilknytning.
Kystverket vil nå sikre seg at den gamle avtalen ikke legges til grunn når kommunen og Norske Skog inngår leieavtale for den nye offentlige havnen, sørhavnen på Sauøya.
Opposisjonspolitikerne frykter at dersom Halden havn ikke klarer å tjene penger, så vil skattebetalerne måtte ta regningen på en havn, som de mener i realiteten kun Norske Skog vil nyte godt av.
- Man må nå revurdere hele prosjektet. Det ligger ute på anbud, men det er jo ikke igangsatt. Nå må man tenke seg om og legge prosjektet vekk eller i det minste utsette det, sier Høyres Sundling til NRK.
Les også: