Hopp til innhold

Venter 1/2 milliard i minus for SAS

Analytikerne venter at pengene fortsatte å renne ut av kassa i SAS i første kvartal.

SAS-fly
Foto: Sander Heggheim/NRK

Førstekvartalstallene fra SAS vil vise at kostnadene var større enn inntektene i løpet av årets tre første måneder. Det venter flyanalytikere som Reuters har snakket med i forkant av resultatfremleggelsen.

I gjennomsnitt venter analytikerne at SAS tapte 540 millioner svenske kroner før skatt i første kvartal.

- Vi regner med at SAS kommer til å tape 500 millioner på bunnlinjen i første kvartal. Trafikktallene i første kvartal har vært svakere enn det selskapet forventet ved inngangen til kvartalet, sier flyanalytiker Jacob Pedersen i Danske Bank til NRK.no.

LES OGSÅ: Milliardtap for SAS i 2010

LES OGSÅ: Det er ikke for sent å få aske-erstatning

Venter økte driftsinntekter

Driftsinntektene ventes å øke fra 9,5 milliarder SEK i første kvartal i fjor, til 9,9 milliarder i første kvartal i år.

Pedersen mener at SAS-resultatene også vil komme til å være preget av svakere trafikkvekst enn ventet den høye oljeprisen, som han mener har ført til dramatiske drivstoffkostnader.

- Det som kan komme til å kompensere for dette er spareprogrammet "Core SAS". Kostnadskutt gjør trolig at SAS vil tape mindre penger enn i førstekvartal i fjor, sier analytikeren.

I første kvartal 2010 oppnådde SAS et resultat før skatt på minus 972 millioner svenske kroner.

Edvard Grieg er en av flere norske helter som pryder Norwegians fly

Konkurransen mellom SAS og Norwegian er knallhard. I første kvartal tapte Norwegian 406 millioner kroner før skatt.

Foto: Hans Olav Nyborg/Norwegian

- Tviler på at SAS vil gå i pluss i 2011

Den svenske flyanalytikeren Anders Lidman i Aeropol tror ikke at konsernsjef Rickard Gustafson i SAS vil greie å levere positive tall i løpet av året slik han har lovet.

LES OGSÅ: Ny mann overtar spaken i SAS

- Jeg regner med at snittinntekten pr. flysete faller. SAS vil neppe greie å tjene penger i 2011, sier Lidman til NRK.no.

Han sier at for å overleve i dagens knallharde konkurransesituasjon er SAS avhengig av en kabinfaktor rundt 80 prosent, noe selskapet forløpig ikke har vært i nærheten av. Kabinfaktoren forteller hvor stor andel av flysetene som i gjennomsnitt blir solgt på flygningene.

- Kabinfaktoren til SAS hadde vært tilstekkelig for 20 år siden, men er det ikke i dag, sier han.

Jacob Pedersen i Danske Bank venter imidlertid at de neste kvartalene vil bli langt bedre enn førstekvartal, som tradisjonelt er økonomisk vanskelig for alle flyselskaper. Han har tro på at selskapet kan tjene penger når fasiten for 2011 skal legges frem.

- Jeg forventer at SAS kan tjene penger i år, men det er også klart at konkurransen er hard. Regnskapene til både Norwegian og Finnair har vært skuffende, blant annet på grunn av høye drivstoffpriser, sier Pedersen.

LES OGSÅ: Økt omsetning og større underskudd i Norwegian

Fallende interesse for SAS

Det er svært liten interesse for SAS blant norske analytikere. Det er lav omsetning av aksjen på Oslo Børs, der aksjen er sekundærnotert.

Analytiker Henrik Schultz i Argo Securities sier at årsaken blant annet er at det er en forholdsvis liten andel av aksjene som er fritt omsettelige.

- Den uavklarte situasjonen rundt det statlige eierskapet i SAS er nok en av grunnene til at aksjonærene holder seg unna, sier Schultz.

Den svenske, danske og norske staten eier til sammen 50 prosent av aksjene, og i tillegg sitter Wallenberg-familien med en stor aksjepost.

LES OGSÅ: Regjeringen vil selge SAS

LES OGSÅ: Vil selge statsaksjer for 140 mrd.