Hopp til innhold

Dette kan du klage på

Mange velger pakkereiser for å unngå problemer, men det er likevel en del som er usikre på hvilke rettigheter de har på slike ferier.

Syden

Hvis stranden ligger lengre unna hotellet enn lovet har du rett til å klage.

Foto: Lier, Gunnar / SCANPIX

I ferien vil man slappe av og unngå problemer. Mange kjøper derfor en pakkereise hvor alt er klappet og klart. Forbrukerrådet har gjort en undersøkelse som viser at mange er usikre på rettighetene sine ved pakkereiser.

Usikre forbrukere på pakkereise

– Bare halvparten av de spurte har kunnskap om at det er gyldig grunn å klage hvis utsikten fra rommet ikke er som lovet, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes ved Forbrukerrådet i en pressemelding.

Pakkereiseloven gir deg gode rettigheter. Du kan klage hvis du ikke får det som er avtalt. Hvis reisen, utsikten eller hotellet ikke er som lovet i informasjonen du har fått, kan du ha rett til et nytt rom eller prisavslag.

Du kan klage på lang vei til stranda

– Tilsvarende kan du også klage hvis hotellet ligger lengre unna stranda enn lovet, legger Flønes til.

Ingeborg Flønes, Forbrukerrådet

Ingeborg Flønes

Foto: Forbrukerrådet

Men noen forbrukere har for store forventinger til hva de kan kreve. To av ti tror at et kaldt hotellrom er gyldig grunn til å klage.

– De fleste land har et annet forhold til oppvarming enn oss. Du kan derfor bare klage på kaldt rom hvis du overnatter i et land med de samme kravene til varme på rommet, og det vil først og fremst være i Norden, sier regiondirektøren.

Været må du leve med

Dårlig vær må du leve med. Forbrukerrådet har også spurt forbrukerne om de trodde at de kunne klage på været. Heldigvis var det bare fem prosent som svarte ja på lurespørsmålet.

– Men hvis dårlig vær gjør at charterflyet blir forsinket, eller kansellert, har du rett på å bli tatt hånd om akkurat som med vanlig rutefly når du flyr til et EU/EØS-land, sier hun.

Klag på stedet

– Er du misfornøyd må du si i fra på stedet. Får du ikke respons så klag skriftlig via e-post eller lignende. Det er viktig at du skaffer dokumentasjon for klagen. Klager du når du er hjemme igjen er det for seint. Reisearrangøren skal ha mulighet til å gjøre opp for seg mens du er på reisen, sier direktøren.

Det er ikke så lett å huske all informasjon du har fått om reisen. Derfor er det lurt å ta med seg utskrifter av reisedokumentene. Får du ikke det du har lovet, og selskapet ikke gjør opp for seg, kan du klage til Pakkereisenemnda.