Hopp til innhold

Fornyelse av førerkortet kan bli enklere for eldre

Flere fylkesleger vil gjøre det enklere å fornye førerkortet når man fyller 75 år. I dag er systemet for tregt og dyrt, mener de, og viser til Sverige der situasjonen er en helt annen. Forslaget sendes ut på høring til neste år.

Flere fylkesleger vil gjøre det enklere å fornye førerkortet når man fyller 75 år. I dag er systemet for tregt og dyrt, mener de, og viser til Sverige der situasjonen er en helt annen. Forslaget sendes ut på høring til neste år.

Arild Dahleng (76) er avhengig av bil til små og store ærend, og vil kjøre så lenge helsen tillater. Han er glad fornyelsen av førerkortet kan bli mindre byråkratisk enn i dag.

Arild Dahleng er 76 år gammel, bruker bil hver dag, og som for alle på hans alder må han innom legen for å få kunne beholde førerkortet. Om tre år må han til ny sjekk.

– Jeg har akkurat vært til legekontroll nå, og om tre år, hvis jeg har helse, helbred og lyst så kjører jeg på igjen, så får vi se, sier Dahleng.

Retningslinjene som fastlegene må forholde seg til er for vanskelige og skaper for mye papirarbeid, mener assisterende fylkeslege i Møre og Romsdal, Cato Innerdal, som foreslår en endring.

Cato Innerdal, assisterende fylkeslege i Møre og Romsdal .

Cato Innerdal, assisterende fylkeslege i Møre og Romsdal

– Det sentrale her er at de som er friske nok til å kjøre bil, får beholde sitt førerkort. Likevel er det sånn at det er noen av oss som er så syke at de ikke kan kjøre bil. Da er det bra at ordningen er streng, men det er ikke nødvendigvis bra at det er så byråkratisk som det er i dag, sier Innerdal.

Helsedirektoratet sender forslaget på høring i 2015.

Kan spare mye papirarbeid

En såkalt dispensasjonssøknad om å beholde førerkortet skal innom mange ledd på veien. Fastlegen, Fylkeslegen, Helsedirektoratet, Politiet, Politidirektoratet og Statens vegvesen skal gjøre en vurdering av søknaden, og så sendes brev på kryss og tvers mellom disse instansene.

Av de 15 306 søknadene om dispensasjon i 2013 fikk 12 264 medhold på dispensasjonen. Det vil si at 8 av 10 får førerkortet tilbake etter en omfattende runddans i byråkratiet. Bare 2260 fikk avslag.

I Sverige, hvor de har skjerpet kravene og samordnet prosessen har de bare 200 søknader. Én av løsningene, som er foreslått i en rapport til Helsedirektoratet, er å samle alt dette til et nytt kontor, slik de har i Sverige. Innerdal mener den såkalte Transportstyrelsen har en mer effektiv saksbehandling enn den norske modellen.

– En effektivisering vil være bra fordi det er mye annet offentlig forvaltning kan ta seg til enn å ta fra friske folk lappen, og så gi den tilbake etter en saksbehandling som varierer i tid og omfang, sier Cato Innerdal.

Han får støtte fra blant annet fylkeslegen i Vestfold og Sør-Trøndelag.
– I praksis vil forslaget gjøre at vi sparer én stilling på budsjettet, men kan da flytte mer ressurser til annen aktivitet. Først og fremst annen saksbehandling og tilsyn på helseområdet, sier Jan Vaage, fylkeslege i Sør-Trøndelag.

En kartlegging NRK har gjort blant alle fylkeslegene viser at 56 årsverk er bundet opp i førerkortsaker. Flere oppgir at mye av tiden går med til disse dispensasjonssakene. Dette er bare hos fylkesmennene, i tillegg kommer alle direktoratene.

Dyster ulykkesstatistikk

Ulykkesstatistikken viser at eldre i trafikken er en høyrisikogruppe.

– Vi får nesten tre ganger så mange førere som har fylt 75 år de neste tre tiårene, de skal vi være sikre på at er trygge førere, og vi mener det nye forslaget vil sikre det, sier Ole Bjørn Herland, som leder prosjektet i Helsedirektoratet.

Sjef i Utrykningspolitiet ser mange ulykker der eldre sjåfører er involvert i såkalt eneulykker og utforkjøringer.
– Det er viktig at alle forslag knyttet til trafikksikkerhet gjør det tryggere å ferdes på veiene. Vi har for mange eldre sjåfører som ikke lenger fyller kravet til god helse, syn og motorikk og altfor mange ulykker skyldes det, sier Runar Karlsen.

– Godt forslag

Pensjonistforbundet mener signalene fra Helsedirektoratet om at det skal bli enklere å forstå kravene og enklere saksbehandling er bra.

– Dette er et godt forslag som forenkler og som fokuserer på eldres helse mer enn alder hva førerkort angår. Dagens ordning er tungvint og kan være et unødvendig stresselement for aldersgruppen, sier Harald Olimb Norman, generalsekretær i Pensjonistforbundet.

AKTUELT NÅ