Hopp til innhold

VG: Snus-rapport ble stoppet

En forskningsstudie om effekten av å innføre nøytralt utseende på snusbokser som ble bestilt av helseminister Bent Høie (H) ble stoppet av helsedepartementet.

Helseminister Bent Høie (H)

IKKE STØTTE: Rapporten som ble bestilt av helseminister Bent Høie støtter ikke et av de viktige poengene til ministeren.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Ifølge en forskningsleder og en forsker likte ikke departementet resultatene i forskningsstudien som statsråd Bent Høie hadde bestilt, skriver VG.

Ifølge studien er det ikke grunnlag for å hevde at snusbokser med nøytralt utseende er mindre attraktivt enn de originale snusboksene.

Funnene i studien gir dermed ikke støtte til et viktig poeng i en av helseministerens prestisjesaker: at Stortinget vedtar verdens strengeste tobakksskadelov.

Innholdet fjernet fra lovforslag

Forsker Karl Erik Lund

PASSER IKKE: Rapporten passer ikke med Høies politiske agenda, sier forsker Karl Erik Lund.

Foto: Cornelius Poppe, Poppe, Cornelius / NTB scanpix

I lovforslaget som i høst skal behandles av Stortinget ble innholdet fra forskningsstudien ikke tatt inn.

– Det var tydelig at Helsedepartementet ikke var fornøyd med resultatene i det vi sendte som en foreløpig rapport, sier forskeren bak undersøkelsen, Torleif Halkjelsvik, til VG.

Leder av tobakksforskning ved Folkehelseinstituttet Karl Erik Lund tror rapporten passer dårlig inn i den politiske agendaen til Bent Høie.

– Vi fikk høre at representanter for departementet ønsket å utsette offentliggjøringen av resultatene, sier Lund til VG.

Helseministeren aviser i et intervju med VG at helsedepartementet har forsøkt å hindre offentliggjøringen av snusstudien.

– Snusboksen er en reklamekanal

Høie

REKLAMEKANAL: Snusboksen og tobakkspakken er en reklamekanal, mener Høie.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Tidligere har helse- og omsorgsminister Bent Høie sagt at målet er å hindre at barn og unge begynner med tobakk. Han har lenge ønsket at tobakk som selges i Norge skal ha standardisert og reklamefri emballasje.

– Det kan være dette som får dem til å prøve tobakk for første gang, eller la være, sa Høie til NRK i februar.

– Snusboksen og tobakkspakken er en reklamekanal. Spesielt utformet for å nå ulike målgrupper, har Høie sagt til NRK tidligere.

AKTUELT NÅ