Allerede fra 1. juli kan norske rederier søke om å ha skytevåpen om bord på vegne av innleide vaktselskaper.
Nærings- og handelsdepartementet og Justisdepartementet la onsdag fram et nytt regelverk som regulerer bruk av private væpnede vakter om bord på skip.
- Les:
- Les:
Det stilles blant annet krav om at rederiet må foreta en risikovurdering i forkant som viser at det er behov for bruk av bevæpnede vakter.
Rederiet må videre kunne fremlegge dokumentasjon på vaktselskapets egnethet – det vil si vaktselskapets egen dokumentasjon på prosedyrer for trening, kvalifikasjoner, rekruttering, oppbevaring og bruk av våpen.
Ikke noe valg
Næringsminister Trond Giske sier at situasjonen i Adenbukta og Det indiske hav nå er så alvorlig at man må tillate bevæpnede vakter.
– Men vi presiserer at rederiene må dokumentere at alle andre tiltak er prøvd først. Det er kravet, sier Giske.
Hadde dere noe valg?
– Vi ser jo at andre land også innfører tilsvarende regelverk. Piratene har god etterretning. De vet hva som er i lasten og hvem mannskapet er. De vet også om det er bevæpnede vakter om bord. Vi ønsker at sjøfolkene våre skal føle seg trygge, sier Giske til NRK.
- Fornøyd med presisering
Rederiforbundet er fornøyd med den presiseringen av regelverket som nå kommer.
- Ingen er tjent med cowboytilstander på havet. Derfor er det bra at reglene for bevæpning er klare, sier Haakon Svane, beredskapsleder i Norges Rederiforbund.
- Vi er imidlertid sterkt bekymret for den alvorlige situasjonen som har skapt selve behovet for bevæpnete vakter. Piratene truer skip og mannskap på aggressivt vis og dessverre er det ikke alltid nok med passive sikkerhetstiltak. Vi må innse at bevæpnede vakter av og til utgjør forskjellen på kapring eller ikke kapring, sier Svane.
Han mener roten til problemet må tas tak i slik at piratvirksomheten opphører.
- Dette er et langsiktig problem som må løses på land, men i mellomtiden trenger sjøfolkene beskyttelse for liv og helse, sier Svane.
Han sier også at Rederiforbundet ikke anbefaler bevæpnede vakter om bord på norske skip, men når rederiet mener det er nødvendig, er det viktig at reglene er klare, og det mener han de blir nå.
Økende piratvirksomhet
Bakgrunnen for de nye reglene er den stadig økende og svært voldelige piratvirksomheten i Adenbukta utenfor kysten av Somalia. Årlig seiler om lag 1.000 norskeide fartøy gjennom Adenbukta, og rundt halvparten av disse er norskflaggede.
I tillegg er det et større antall fartøy som seiler i og gjennom Indiahavet. Til enhver tid er det mellom 250 og 300 nordmenn om bord på fartøy i Indiahavet. Flere seilende har i år mistet livet som følge av piratvirksomheten, og situasjonen ansees som svært alvorlig.