Hopp til innhold

Statoil lanserer ny bio-bensin

Nesten halvparten av bensinstasjonene skal selge bensinen som selskapet mener vil gi et kutt i CO2-utslippene på 11.000 tonn årlig.

Statoils 95-oktan bensin er fra i dag tilsatt bioetanol

Vanlig 95-oktan bensin forsvinner fra store deler av Statoils bensinstasjoner på Østlandet og Sørlandet fra idag.

Foto: Harald Pettersen, Statoil

Fra idag selger oljeselskapet Statoil en ny bensin tilsatt 5 prosent bioetanol på 40 prosent av sine bensinstasjoner i Norge.

Innblandingen av biodrivstoff i bensinen innebærer at den vanlige 95-oktan bensinen forsvinner. Prisen på det nye drivstoffet, som Statoil internt kaller E5, skal være den samme som for vanlig 95-oktan.

- Man vil ikke merke noen endring på bilen ved bruk av det nye drivstoffet, og får hverken høyere eller lavere effekt, sier Dag Roger Rinde, administrerende direktør i Statoil Norge til NRK.

Dag Roger Rinde, administrerende direktør i Statoil Norge AS

Administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge AS venter at alle selskapets stasjoner vil tilby den nye miljøbensinen i løpet av to år.

Foto: Harald Pettersen, Statoil

E5 skal kunne brukes av alle bensinbiler som før har brukt blyfri 95.

LES: Biodiesel opprørte flest

LES: Vil øke markedet for biodiesel

Landsdekkende om to år

I løpet av 18-24 måneder er det planlagt at biodrivstoffet skal tilbys over hele landet, noe bransjen regner med vil koste opp mot 600 millioner kroner i nye investeringer.

I første omgang er det Statoil-stasjoner som forsynes fra tankanlegget på Sjursøya som vil selge det nye biodrivstoffet, det vil si stasjoner på Sør- og Østlandet.

LES: Stoltenbergs umulige løfte

Europeisk korn på tanken

Bioetanol utvinnes av planter som under veksten tar opp CO2 fra omgivelsene. Ifølge Statoil kan bioetanol, avhengig av plantematerialet, redusere CO2 utslipp med opp mot 80 prosent i forhold til forbrenning av den samme mengde bensin.

Bioetanolen som Statoil skal bruke i sin bensin, er i hovedsak laget av europeisk korn (60 prosent), mens resten er laget av brasilianske sukkerrør.

Statoilsjef Rinde ser ingen etiske betenkeligheter ved å bruke korn, som normalt brukes til mat, til å produsere drivstoff.

- Vi sørger for at våre leverandører garanterer at produksjonen skjer på en hensiktsmessig måte for drivstoff, og det er også leverandører som ikke ellers ville produsere mat av disse produktene, sier han.

Så du er ikke redd for at bilistene vil velge bort Statoil fordi dere tilbyr 95 prosent bensin tilsatt etanol fra korn?

- Nei, alle oljeselskapene vil komme etter og tilby dette. Skal man nå myndighetenes omsetningspåbud, må man blande inn etanol i all bensin som selges etter hvert, sier Rinde.

LES: Vil skrinlegge biodiesel-planer

LES: Stemte som Stoltenberg ville

- Strenge kriterier til bærekraft

Miljøorganisasjonen Bellonas nestleder Marius Holm mener Statoil gjør det riktige ved å være først ute med innblandet etanol i vanlig bensin.

- Vi ser at Statoil kjøper inn biodrivstoff med strenge kriterier til bærekraft, og de unngår den typen biodrivstoff som mange har vært kritiske til, sier Holm til NRK.

LES: Miljøorganisasjonene blir feitere

Er det noen grunn for norske bilister til å velge andre oljeselskaper som Esso og Shell foran Statoil fordi selskapet putter mat på tanken?

- Nei, overhodet ikke. Dette er ikke mat på tanken, det er produksjon som kommer i tillegg. Det er ikke for lite korn i verden, men det er dessverre slik at noen sulter fordi de ikke har kjøpekraft, sier Holm.

Han mener at bruk av bærekraftig biodrivstoff er miljømessig riktig for norske bilister enten det gjelder bensin eller diesel.

LES OGSÅ: Oljeprisen nærmer seg 82 dollar fatet

Bioetanol Statoil

Bensin 95 med fem prosent bioetanol i salg hos Statoil.

Foto: Harald Pettersen, Statoil

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger