Shabab Ahmed Badi (40) er ikke overrasket over NRKs avsløring av organisert førerkortjuks i Norge. Selv kjenner han til flere miljøer som har spesialisert seg på å hjelpe folk med teoriprøven på ulovlig vis. Han har også fått tilbud om å jukse selv.
– Dette er et tema som kommer opp blant utlendinger i Norge. Man behøver ikke å spørre, man får mange tilbud, forteller Badi.
Han fikk tilbud om å betale 3000 kroner for hjelp til å jukse, men sier han har hørt at prisen også kan være lavere.
– Det er så mange som tilbyr dette at prisen går ned, sier Badi.
- Les også:
Skremmende
Selv har han aldri vurdert å forsøke å jukse. Selv om han hadde førerkort før han flyktet fra Irak, sier han at dette ikke er det samme å kjøre bil her.
– Man må kunne de norske reglene. Og det er veldig annerledes å kjøre her, vi har ikke glattkjøring i Midtøsten. Hvis man ikke har lest, kan man kanskje havne i en ulykke, sier Badi.
Han synes det er skremmende at så mange velger å jukse for å få førerkort.
- Les også:
Ikke-vestlige innvandrere har høyere ulykkesrisiko
En rapport fra 2008 viser at ikke-vestlige innvandrere har opptil dobbelt så høy ulykkesrisiko som førere enn personer som er født i Norge.
– Hvis man har lært å kjøre bil i et annet land hvor bilen har førsteretten på veien, så vil nok det ha betydning for hvordan man kjører bil i Norge, sier forsker Susanne Nordbakke, som jobbet med rapporten til Transportøkonomisk institutt.
Under arbeidet til rapporten ble det også avdekket i en fokusgruppe at det skulle være vanlig å betale nettverk for å jukse på teoriprøven.
– Det var en iraker da som mente at det var helt vanlig i det irakiske miljøet, men dette er kvalitative intervjuer som vi ikke kan generalisere ut ifra, sier Nordbakke.
Mener språkbarrieren er største problem
Badi mener at om prøven blir lettere å gjennomføre for dem som ikke behersker norsk eller engelsk i tilstrekkelig grad, vil det ta bort store deler av markedet til de kriminelle nettverkene.
– Jeg har hørt at mange av spørsmålene er veldig like. Prøven bør bli lettere for dem som ikke forstår språket, mener Badi.
I dag kan man ta prøven på norsk og engelsk, og det er også mulig å ha med seg tolk.
I tillegg jobber Vegdirektoratet med å tilby prøven på arabisk, tyrkisk og kurdisk.
- Les også: