Sjøoffiser mener tankskipet hadde feil kurs før ulykken

Tankskipet som traff fregatten KNM «Helge Ingstad» kan ha vært på feil kurs i minuttene før sammenstøtet. «Sola TS» holdt seg til vest i fjorden, mens den andre trafikken i samme retning var i øst.

Fregatten Helge Ingstad havarert ved land

HAVARISTEN: KNM «Helge Ingstad» der skipet ligger nå. Skadene fikk den på den siden som ligger under vann. Fregatten kom fra nord, så skadene viser at den under kollisjonen var på høyre, det vil si styrbord, side av «Sola TS».

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Hvorfor «Sola TS» ikke legger seg på samme linje som den andre trafikken, er ikke klart. Det er noe som besetningen om bord og losen sannsynligvis kan forklare.

– Jeg vil ikke komme med en kommentar om dette så lenge saken er under etterforskning, sier losdirektør i Kystverkets lostjeneste, Erik Freberg Blom til NRK.

Den andre trafikken var skip som hadde større hastighet enn «Sola TS». Ut fra AIS-data så er det klart at disse måtte vike dersom tankskipet hadde fortsatt mer mot øst før det tok svingen mot nord.

Mente det var deres del av sjøen

Aldrimer.no har snakket med en sjøoffiser som har fått informasjon fra besetningen på KNM «Helge Ingstad».

– «Sola TS» lå i «Helge Ingstad» sin del av leia, sier offiseren til Aldrimer.no.

Kystverket har tidligere ikke svart på spørsmål fra NRK om «Sola TS» fulgte den seilingsruten skipet hadde oppgitt før avgangen fra oljeterminalen.

Kursen til Sola TS

HOLDT SEG I VEST: «Sola TS» i rødt har gått ut fra oljeterminalen. Den har lagt seg på en kurs mot nord, men med god avstand fra den hurtigere trafikken som kommer fra sør.

Foto: NRK

– Tankskip som skal forlate en terminal kaller opp trafikksentralen med informasjon om at de er klar for avgang, og angir seilingsrute. Deretter blir det gitt seilingsklarering dersom det ikke er noe hinder for dette, skriver regiondirektør John Erik Hagen i Kystverket i en generell kommentar til NRK.

NRK har tidligere sendt henvendelser til losen og hans advokat gjennom formannen i losforbundet, men har ikke fått anledning til å snakke med dem.

Lydlogg publisert

Fregatten KNM «Helge Ingstad» fikk klare advarsler fra tankskipet «Sola TS» over radiosambandet før de kolliderte, viser en lydlogg som VG publiserte lørdag kveld.

Den viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Men på tross av klare og gjentatte beskjeder dreier ikke «Helge Ingstad» slik det blir gitt beskjed om.

Svaret fra fregatten er:

– Da går vi for nærme blokkene.

Det er uklart hva som menes med «blokkene».

Deretter blir det gitt nok en tydelig beskjed til fregatten:

– «Helge Ingstad», du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig.

Senere gir tankskipet følgende beskjed:

– «Helge Ingstad»! Drei!

Tre sekunder etter sies det:

– Det blir en kollisjon her da.

– Drei!

– Det kan være et krigsskip. Jeg traff den.

– Det er mottatt.

 Kystverkets overvåkningsfly har filmet fregatten KNM Helge Ingstad liggende på grunn ved Ådneset i Øygarden.

Kystverkets overvåkningsfly har filmet fregatten KNM «Helge Ingstad» liggende på grunn ved Ådneset i Øygarden.

Gransking

Det var klokken 04 natt til torsdag da dramaet startet, og den 134 meter lang fregatten på 5.290 tonn kolliderte med tankskipet med 625.000 fat råolje om bord.

«KNM Helge Ingstad» drev med navigasjonstrening da ulykken inntraff utenfor Øygarden, det har Nato bekreftet overfor NRK.

Statens havarikommisjon har iverksatt gransking av hendelsen der 137 personer var om bord i fregatten «Helge Ingstad» og 23 personer var om bord i tankskipet «Sola». Åtte personer ble skadet.

SISTE NYTT

Siste meldinger