Hopp til innhold

SAS stanser alle flyvninger til Nord-Italia

SAS varsler permitteringer og reduserer kapasiteten de neste to månedene i Europa og Skandinavia. Selskapet innstiller alle flyvninger til Nord-Italia.

SAS presenterer ny Aírbus

KUTTER: SAS ser seg også nødt til å kutte kostnader blant annet på drivstoff, flyplassavgifter og andre avgifter.

Foto: Johan Nilsson/tt / NTB scanpix

Tirsdag ettermiddag opplyser SAS at de innstiller alle flyvninger til Nord-Italia.

Flyvningene det gjelder er alle flygninger til Milano, Bologna, Venezia og Torino fra 4. mars til 16. mars. Beslutningen er tatt etter at det danske utenriksdepartementet utstedte et nytt reiseråd for Nord-Italia på grunn av koronaviruset.

Tidligere på dagen ble det klart at SAS reduserer kapasiteten de neste to månedene.

SAS begrunner kuttene med lavere etterspørsel etter flyreiser som følge av utbruddet av det nye koronaviruset.

– Vi vil primært redusere antall flyvninger til destinasjoner hver dag eller hver uke, og så kan vi booke om passasjerer til andre avganger, sier John Eckhoff, pressesjef i SAS til NRK.

Hvilke ruter som blir berørt vil SAS vurdere fortløpende, og Eckhoff sier at berørte passasjerer vil bli informert på SMS.

Kutter ikke helt

SAS har tidligere innstilt alle flyvninger til og fra Kina, og sier nå at de også vil innstille flyvninger til Hongkong fra 5. mars.

Eckhoff avviser ikke at innenlandsruter i Norge blir påvirket, selv om det er internasjonale flyvninger hvor de hovedsakelig har sett redusert etterspørsel.

Hvor mye lavere etterspørsel etter flybilletter SAS opplever, sier Eckhoff er for tidlig å si.

– Nå kommer vi med passasjertall på fredag, som kan gi en indikasjon for slutten av februar.

Dette bør du gjør hvis du mistenker korona-smitte.

Dette bør du gjør hvis du mistenker korona-smitte.

– Må skje snarlig

Innsparingene kan medføre permitteringer og tilbud om førtidspensjon, informerer SAS.

Selskapet ser seg også nødt til å kutte kostnader på blant annet drivstoff, flyplassavgifter og andre avgifter. De oppgir også at de vil kutte i administrasjons- og personalkostnader, innfører ansettelsesstopp og bremser ned ikke-kritiske prosjekter, som markedsføring og kampanjer.

– Dette må skje snarlig. Vi trenger å få rask effekt på kostnadsreduksjonene, og vi er også i dialog med de ansattes organisasjoner, sier Eckhoff.

SAS Norge kabinforening sier at de foreløpig ikke har fått vite noe om omfang på eventuelle permitteringer eller hvilke ruter som blir påvirket.

– Vi har vært gjennom permitteringer før, og det har vi taklet på en veldig god måte, sier Martinus Røkkum, som leder i den Parat-tilsluttede fagforeningen.

Kutter mål

SAS annonserer også at de går bort fra inntjeningsmålet for 2020. Til tross for SAS' nedjustering av kapasitet og inntjening, så stiger både de og Norwegian på Oslo Børs tirsdag.

– Per nå er det for tidlig å komme med en beregning av effektene på SAS virksomhet og finansielle utvikling, og det er derfor for tidlig å komme med presise inntjeningsmål, skriver de i en børsmelding.

Det er mange skremmende nyheter om korona, men finnes det gode nyheter blant alle overskriftene?
Svaret er ja.

Det er mange skremmende nyheter om korona, men finnes det gode nyheter blant alle overskriftene? Svaret er ja.

Ingen nedjustering

I motsetning til dagens nyhet fra SAS, informerte Norwegian torsdag forrige uke at de beholder inntjeningsmålet de har satt.

På spørsmål om hvordan korona påvirker dem, svarte informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i går at de ikke kan kommentere løpende på bestillinger.

– Vi opplever fortsatt reiselyst og folk bestiller flybilletter, skrev han i en melding til NRK.

Etter SAS' oppdatering tirsdag opplyser Norwegian at de flyr som normalt og at de følger sitasjonen tett.

Lufthansa, Air France-KLM og British Airways har tidligere varslet at virusutbruddet vil få konsekvenser for deres virksomhet. Ryanair kom mandag med et varsel om at inntil 25 prosent av rutene deres kan bli kuttet fremover, hovedsakelig til Italia.

Ulike profil

At Norwegian ikke har annonsert kutt i avganger eller inntjeningsmålet kan henge sammen med at SAS har flere forretningsreisende. Det sier Hans Jørgen Elnæs, som er flyanalytiker i Winair.

– Norwegian er mer rettet mot ferie, fritid og storbybesøk. Det betyr kanskje at Norwegians kunder ennå ikke har begynt å redusere på sine reiser frem i tid. Men jeg vil bli overrasket om Norwegian ikke etter hvert vil bli rammet av den generelle usikkerheten markedet har i forbindelse med koronaviruset.

Hvor stor effekt koronaviruset får for SAS og de andre flyselskapene, kommer an på hvor lenge viruset biter seg fast, sier Elnæs.

– Fortsetter etterspørselen etter flyreiser å gå ned inn i den viktige sommersesongen, som er den perioden av året hvor flyselskapene legger grunnlaget for resultatet i år, så vil det slå kraftig innover resultatet for SAS og alle de andre europeiske selskapene.

AKTUELT NÅ