Hopp til innhold

Religionshistoriker: – En form for indoktrinering

Danielsens skoles liste over forskjeller på Jesus og Muhammed er et skoleeksempel på noe som er svært skadelig for barn å møte, sier religionshistoriker Kari Vogt.

oppgaveark

Dette oppgavearket ble delt ut til sjuendeklassinger på en kristen privatskole. Rektor Frode Monsen beklager at det ble brukt.

Lista ble delt ut til elevene på 7. trinn ved den kristne privatskolen Danielsens skole utenfor Bergen. Der settes gode handlinger utført av Jesus opp mot Muhammeds draps- og krigshandlinger.

– Dette et skoleeksempel på noe som er svært skadelig for barn å møte, fordi det springer ut av en form for forakt for andre menneskers tro, sier Vogt, som har islam som spesialfelt.

Forfatter og religionshistoriker Kari Vogt

Forfatter og religionshistoriker Kari Vogt.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Hun synes sammenligningene som er gjengitt er merkelige og bærer preg av forenkling.

– Noe av det er ikke presist nok. Det er så forenklet at man ikke skjønner hva det refereres til. Det tas ut biter og lages negative sammenstillinger. De kunne også forsøkt å finne positiv ting ved profeten Muhammed, sier hun.

– En slik fremstilling av islam er tendensiøs og åpner ikke for noen form for dialog, men stenger for samtalen som er nødvendig i vårt demokratiske samfunn. Det ubehagelige ved dette at det er ungdom som skal læres opp. Det er en form for indoktrinering, sier Vogt.

– Er du overrasket over at det undervises på denne måten i en norsk skole?

– Både ja og nei, men dette er å gå lenger enn det jeg har sett tidligere, sier Vogt.

Rektor beklager

Rektor ved Danielsen skole, Frode Monsen, bekrefter at arket ble delt ut i en kristendomstime.

– Jeg har ikke sett det før i dag, og det er ikke i tråd med det vi som skole ønsker å formidle om verken Muhammed eller Jesus. Det er lite respektfullt. Vi ønsker å formidle kunnskap om alle religioner med respekt, og det synes jeg ikke dette skrivet gjør, sier han.

rektor

Rektor ved Danielsen skole, Frode Monsen.

Monsen sier han ble kjent med foreldrenes reaksjoner gjennom media.

– Det som står om Muhammed og Jesus i dette skrivet er ikke noe vi som skole står for. Vi ønsker å formidle kunnskap islam på en slik måte at muslimer kan kjenne seg igjen i det. Så vi vil beklage skrivet som er delt ut. Det kommer aldri kommer til å bli delt ut fra vår skole igjen, sier han.

Statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet sier det er bra at skolen understreker at de skal sørge for at det som undervises er i tråd med lærerplanene og lovverket for friskoler.

– Undervisningen om de ulike verdensreligioner og ulike livssyn skal ikke fremme intoleranse eller frykt for andre kulturer og religioner, sier Jordahl.

AKTUELT NÅ