Hopp til innhold

Sjåfør etter dødsulykke: – Straffen er ikke over selv om jeg har sonet

Stig Roar Hoff kjørte bilen i ulykken der bestekameraten døde. Selv klatra han ut av bilen uten en skramme, men med et liv som fortsatt preges av ulykkesdagen i 2005.

Trafikulykke Skaun

HØY FART: En 22 år gammel passasjer omkom da en mann mistet kontrollen over bilen sin og kolliderte med to andre biler på E39 i Skaun i 2005. Retten la til grunn at mannen kjørte i 150 kilometer i timen.

Foto: Kjerstin Rabås

– Fengselet er jeg ferdig med, men straffen min er ikke over ennå. Kanskje slutter den aldri, sier Hoff til NRK.

Som 23-åring opplevde han marerittet 18. september 2005. Hoff sier en del av livet hans ble ødelagt den dagen for ni år siden.

I dag presenterte Statens vegvesen en granskning gjort av 170 dødsulykker på norske veier i 2013. Høy fart er en årsak som dominerer i mer enn tre av ti trafikkulykker, og sammenhengen mellom fart og alvorlige ulykker er sterk. I 33 prosent av ulykkene manglet ofrene bilbelte.

– Om alle hadde brukt bilbelte...

I 2005 kjørte Hoff kompisens bil hjem til Trøndelag etter en Oslo-tur. Ved Svalnestunnelen, på E39 gjennom Skaun i Sør-Trøndelag, punkterte bilen.

Den snurra rundt og krasja med to møtende biler.

Passasjerene, som ikke brukte bilbelter, ble slengt ut av bilen. Sjåførens 22 år gamle kamerat, Robert, traff en lyktestolpe og døde. Kjæresten til Robert overlevde, men ble alvorlig skadd.

– Jeg fikk panikk da jeg skjønte hva som hadde skjedd. Det var så rart, jeg gikk ut av bilen uten en skramme og fant vennene mine hardt skadd i grøfta. Om alle hadde brukt bilbelte ville det gått mye bedre, sier Hoff.

Punkterte i høy fart

Statens vegvesen mente at ulykkesbilen i Skaun hadde hatt en hastighet på mellom 167 og 190 kilometer i timen da ulykken skjedde. Retten la til grunn at han kjørte i 150 kilometer i timen.

Selv mener Hoff at farten var lavere, men innrømmer at han kjørte for fort.

– En ting har jeg lært av alle helsepersonalet jeg har snakka med i ettertid, er å ikke tenke på hva som hadde skjedd «om jeg bare ikke». For da blir man gal.

– Likevel tenker jeg hele tida på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde tråkka på gassen, sier han.

– Jeg tenker på ulykken ukentlig

Hoff sier han fortsatt blir skjelven av å snakke om det som hendte. Ni år etter er han sterkt preget av dødsulykken.

– Den har ødelagt en del av livet mitt. Jeg mista et kompismiljø. Jeg tenkte at de så på meg som «han som drepte kameraten deres» og trakk meg unna.

Hoff satt i fengsel i to år og tre måneder, og ble dømt til å betale 150.000 kroner i erstatning til den skadde kvinnen, samt 30.000 kroner i oppreisning til hver av foreldrene til den omkomne.

– Fengselet er jeg ferdig med, men jeg sliter fortsatt med gjelda for å betale erstatninger. Samtidig tenker jeg på ulykken ukentlig. Det skal så lite til før jeg minnes på det, sier han.

Ulykken i Skaun føyer seg inn i rekken av ulykker hvor høy fart er en viktig faktor.

– Må gjøre noe med veien

Personskadeforbundet LTN (tidligere Landsforeningen for trafikkskadde i Norge) mener vi fortsatt har en jobb å gjøre med folks holdninger i trafikken.

Per Oretorp i Personskadeforbundet

Per Oretorp, assisterende generalsekretær Personskadeforbundet LTN (tidligere Landsforeningen for trafikkskadde i Norge)

Foto: Tonje Grimstad / NRK

– Det er mange som ikke har de riktige holdningene, og det er menneskelig å gjøre feil. Det er derfor vi må gjøre noe med veien, sier assisterende generalsekretær Per Oretorp til NRK.

Fra Statens vegvesens ferske rapport legger han merke til at 70 prosent av trafikkulykkene er møteulykker.

Oretorp mener politikerne ikke har tatt ansvar for å sikre veiene godt nok, og at det tar for lang til å få på plass midtdelere på veiene.

Han påpeker at Statens vegvesen i 2012 sa at de kunne bygge mer møtefri vei hvis det ble lov å bygge midtdelere med wire. Samferdselsdepartementet vendte likevel tommelen ned.

– I dag bruker vi ikke alle virkemidler vi kunne ha brukt for å hindre dødsulykker på veiene i Norge. Fysisk deling mellom kjørebanene, uansett valg av type, er sikrere enn ingenting, sier en oppgitt Oretorp.

Mange motorsyklister har vært kritiske til wire-rekkverk, som har fått det stygge kallenavnet «eggdeleren». Men Oretorp, som selv kjører motorsykkel, er ikke skeptisk.

– Veien sjelden årsak alene

I forbindelse med rapporten som ble lagt fram mandag, sier Statens vegvesen at det er alvorlig at det fortsatt blir sett på som pysete å bruke bilbelte i en del ungdomsmiljøer.

– Farten bidrar særlig til at ulykkene blir mer alvorlige enn de ellers hadde blitt. Og når sikkerhetsutstyret ikke er på plass, blir det enda verre, sa avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen tidligere mandag.

Ifølge rapporten er det sjelden at forhold ved veien har vært den direkte årsaken til ulykker.

I 60 prosent av tilfellene hvor veiforhold har medvirket, har de vært en bakenforliggende faktor som har medvirket til at en farlig hendelse har utviklet seg til en dødsulykke.

– Målet er å få ulykkestallene ned. Kunnskap om hvorfor og hvordan ulykker skjer, er vårt viktigste våpen for bedre trafikksikkerhet, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

– Kjører heller fort på en bane

I ulykken i Skaun i 2005 ble også en kvinne i en møtende bil hardt skadd. Stig Roar Hoff som kjørte ulykkesbilen, etterlyser i likhet med Oretorp flere midtdelere på norske veier.

Samtidig råder han folk til å slutte å kjøre fort i trafikken.

– I trafikken må man vise hensyn. Hold fartskjøringa på en bane med sikkerhetsutstyr. Bilkjøring kan være veldig farlig, sier han.

NRK har varsla de nærmeste pårørende til ulykken i 2005 om at saken vil omtales i forbindelse med vegvesenets nye rapport om trafikkulykker.

Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2013

I materialet Statens vegvesen har gransket, har i alt 1875 mennesker mistet livet i 1817 trafikkulykker siden 2005.

Foto: Signe Karin Hotvedt/NRK

AKTUELT NÅ