Hopp til innhold

Over 60.000 opp til eksamen: – Spiller lotto med elevenes framtid

Elevorganisasjonen mener dagens eksamensordning gjør at dagsformen din den ene eksamensdagen i verste fall kan avgjøre hvilken videregående skole du kommer inn på. Nå ønsker de en ny eksamensform.

Eksamen

NERVEPIRRENDE: Titusenvis av ungdommer fikk i dag vite hva slags eksamen de skal ha. Illustrasjonsfoto.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB scanpix

– Eksamenskarakteren er med på å avgjøre hvilket karaktersnitt du får til slutt, og dermed hvilken skole du kommer inn på, sier Agathe Waage, påtroppende leder i Elevorganisasjonen.

– Eksamenskarakteren har like mye vekt som standpunktkarakteren. Det du har prestert i løpet av den ene eksamensdagen, teller altså like mye som det du har prestert gjennom skoleåret.

– Urettferdig og utdatert ordning

Klokken 9 i dag fikk spente 10.-klassinger vite hvilke fag de kommer opp i til eksamen. Over 60.000 10-klassinger landet over skal de neste ukene gjennom en krevende eksamenstid.

Agathe Waage i Elevorganisasjonen

VIL HA NY ORDNING: Agathe Waage mener dagens eksamensordning er for tilfeldig og urettferdig, og tar til orde for en ny ordning.

Foto: Eilert Isaksen-Warth

– Vi mener eksamenskarakteren ikke kan reflektere det elevene faktisk kan. Ordningen er urettferdig og utdatert. Det kan være helt tilfeldig om du kommer opp i et fag du er flink i, eller om du kommer opp i det ene faget du sliter ordentlig med. Når eksamenskarakteren er så viktig, blir det nesten som å spille lotto med elevenes fremtid, sier Waage.

Men er det ikke rettferdig at man vurderes også i de fagene man sliter med?

– Man skal vurderes i alle fag, men det handler om at eksamenskarakteren er en sluttvurdering. Vi mener man bør ha en eksamensordning med en vurdering hvor man leverer arbeid over lengre tid, slik at eksamenskarakteren ikke er avhengig av dagsform.

Får bruke internett

For 10.-klassingene starter eksamenskjøret med matematikk onsdag 16. mai. Deretter går det slag i slag fram til 5. juni.

Nytt av året er muligheten til å bruke internett under eksamen i sju fag.

– For at eksamen skal gjenspeile opplæringen, får elever og privatister tilgang til internett på eksamen i noen fag. Internett er et sentralt verktøy både på skolen og i hverdagslivet, og ikke minst i arbeidslivet som elevene skal forberede seg til, sier avdelingsdirektør Marthe Akselsen i Utdanningsdirektoratet.

Også Waage i Elevorganisasjonen er glad for at elevene får bruke internett under eksamen.

– Vi mener at jo flere hjelpemidler man får på en eksamen, jo bedre er det. I arbeidslivet er det usannsynlig at du blir plassert sammen med noen hundre andre i et lukket rom for å løse en oppgave uten noen som helst hjelpemidler, sier hun.

– Men vi er bekymret for at elevene i ulike deler i landet får tilgang til ulike nettsider. Det er viktig at det blir likt for alle.

Det er fylkeskommunene som har ansvaret for gjennomføringen av både muntlige og skriftlige eksamener.

Først 15. mai får elever på videregående beskjed om de kommer opp, og i hvilke fag.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger